Sosiale antenner og andre følelser

Da jeg kom hjem fra Oslo i går hadde jeg ikke kjøpt boken jeg hadde tenkt å kjøpe. Ikke fordi jeg ikke fant boken, men fordi akkurat DEN ikke var på mammut-salg. Det bogner over av flotte bøker i alle sjangere til svært reduserte priser når det er mammut salg, men ikke den, altså, så jeg bestilte den via biblioteket appen og henter den der i dag. Så enkelt og så greit.

Bibliotek er et fantastisk sted. Ikke bare får du lånt bøker, men man kan sitte ned og lese aviser og magsiner av alle slag osv. Det et rolig sted. Ingen høy musikk i bakgrunnen eller andre støyende lyder. Man kan liksom høre seg selv tenke, og det er og viktig❗️Men vi trenger begge deler, så Oslo-turen min i går (som du kan lese her) med kaffe og lunsj med ganske høy musikk og mange mennesker som pratet og koste seg, er også viktig. Jeg trenger begge deler, og det gjør vel de fleste av oss, tror jeg.

Jeg ser på meg selv som introvert, så derfor er ikke “ensomme” aktiviteter noe problem. Jeg regner meg ikke som sky person, men har oppmerksomheten rettet innover mot indre opplevelser og derfor er det å være introvert ganske nært forbundet med høysensitiv. Som sensitiv er man var for støy og “kaos”, bli lett overstimulert og tar i større grad innover seg egne og andres følelser. Jeg “leser” lett en stemning og for meg kan det bety at jeg kan kjenne meg utenfor i f.eks sosiale lag fordi man senser og føler stemninger og energier ganske lett.

Virker det forståelig? Kanskje du også kjenner igjen sider ved deg selv som du har sett på som et problem. Trodd at det er deg det er noe galt ved?

Inntil jeg begynte å søke i litteratur om temaene, forstod jeg sider ved meg selv som jeg ofte har følt har vært et problem – nettopp fordi man er så følsom og fått høre det som noe negativt. Jeg er så glad forat jeg har funnet ut av det❗️

Det er mange sider i naturen hos oss mennesker som kan være vanskelig å forstå – det viktigste er respekt og aksept.

Da ønsker jeg deg en super fin dag – det skal jeg ha 💟

********************************

Du finner meg også på fb ➡️  Rommet Mitt

Rommet Mitt-se det store I det lille

og på insta Rommet Mitt

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg