Sorg uten en grav

Dette innlegget vet jeg ikke om jeg skal poste, men jeg skriver det allikevel. Jeg må ventilere, og en måte å ventilere på, er å skrive. Det er ikke alltid jeg poster det jeg skriver, men siden du nå leser, ja, da har jeg postet det.

💚

Ta det for det det er. Ikke trøst meg, ikke si at du forstår, ikke si at “jeg vet hvordan du har det”. Du behøver ikke det. Men jeg håper du kan kjenne på empati i hjertet ditt, en slags følelse av at dette må være tøft selv om du ikke selv vet hvordan det er – fordi du ikke har opplevd det.

Jeg går å bærer på det inni meg – i både hode og hjertet. Jeg må få det ut – “sorg uten en grav” – har jeg lov til det?

Det handler om døden, selv om ingen er døde, men jeg bærer på en sorg, en uforløst sorg. Og den uforløste sorgen er på mange måter værre. Ingen har vel lov til å sørge når ingen er døde?

Mitt “barn” er rusavhengig, og mitt rusavhengige barn har både en mor, far, bror, svigerinne og nevø. Så kommer øvrig familie.

Da min kjære skatt begynte å utforske piller og rusmidler, var han ikke ferdig med barneskolen en gang.

I år fyller han tredve. Du kan selv regne ut hvor mange år det har blitt med rusavhengighet tett på livet.

Hvor lett er det å være mamma til en narkoman? Har du prøvd? Du som har barn, du kan bare fornemme hvordan det er å være vitne til noe som er så helt utenfor din kontroll.

Ettersom rusen har fått mer og mer overtaket, har jeg hatt mindre og mindre og stille opp med..Hadde min kjærlighet vært nok, hadde vi aldri vært der vi er i dag.

En hel familie blir berørt på ulike måter. Men den som er mest sorgfull, den som blir fysisk og psykisk syk, den som har mest skyldfølelse, den som har dårligst nattesøvn, den som har opplevd å gå på besøk i fengsel, hentet i arresten, i behandlingsopphold, våket på sykehus da livet hang i en tynn tråd, den som håper og tror mest, men som blir mest skuffet, den som går på ank når telefonen ringer og nummeret er ukjent, den som er mest sint og fortvilet når jeg ikke hører noe og ikke vet om han lever, den som ser bare det en mor kan se; barnet sitt – det er meg, hans mor.

Og tro meg: det har tatt år å bearbeide og akseptere at min sønn er rusavhengig.

Men folk mener så mangt og mye, også de som skal stå deg nærmest. Er det bare en illusjon det der med at noen alltid er der og at man skal ta vare på hverandre i vanskelige situasjoner? For meg har det mange ganger føltes slik. Jeg har fått anklager og blitt fortalt at mine reaksjoner er feil, at jeg er aggressiv, sint, lite samarbeidsvillig og umulig å snakke med når ting skjer som er relatert til misbruket hans. Det gjør noe med meg å få salt i såret. Det som allerede er vondt, blir vondere, smerten blir mer smertefull.

Jeg vil ikke bli fortalt hva jeg skal føle, si eller gjøre. Jeg har mer enn nok med å takle mitt eget liv som mammaen hans. Jeg har gjort hva jeg kan og er ikke lengre ansvarlig.

Jeg har et vell, en flom, en foss av følelser i meg. Jeg har en normal reaksjon på en unormal situasjon. Og når jeg forstod det, lot jeg meg selv sørge. Ikke ved en grav, for han er ikke død. Men når jeg ser på det store bilde jeg har på veggen hjemme av han og hans bror – da sørger jeg.

Jeg er glad for at han lever, for så lenge det er liv er det jo håp. Men jeg har også mistet han til noe jeg ikke kan kontrollere. Kjærligheten jeg har til han er ubeskrivelig, men hatet jeg har til rusen er også ubeskrivelig.

Kjærlighet og hat hånd i hånd, litt som livet og døden.

Til deg som også er mamma til en narkoman: ikke la noen eller noe knekke deg i din håndtering av din sønn eller datter. Ta vare på deg selv før det er for sent. Setter du ikke egne grenser, vil du gå med i dragsuget til den narkomane. Vær der for dem som vil ha deg. Det handler om tøff kjærlighet ♥️

 

 

23 kommentarer
    1. Jeg har vært akkurat der du skriver om…forferdelig vondt! Men folk vet ikke,så vi må bare unnskylde dem og håpe de aldri får oppleve det💙 kan ikke finnes noe værre for en mamma tror jeg,kanskje utenom å miste….

    2. Elise ……. 💖. Jeg er jo bare en av de som ikke har trengt å oppleve det, men kjent skrekken om det skulle ha skjedd. Du beskriver det så det nesten kjennes langt inni hjerterota💙. De varmeste tanker og klemmer til deg ♥️

    3. Den sorgen kjenner jeg igjen. Men jeg mistet datteren min da hun nesten 24 år og hun var mamma til en liten gutt som skulle begynne på skolen. Men sorgen din er reell og spikka med glede midt i alt vil jeg tro … 😘 Det er en rar og vond sorg som innimellom har soldinn. Å mammahjerte er så stort, så stort … 💖

    4. Takk for innlegget. Det var lett å kjenne seg igjen i mye av det du skriver. Har selv en sønn på 24 år som er rusavhengig, og som igjen er inne til behandling. Og igjen får jeg en liten pustepause…
      Kjenner på sorg, frykt og angst for hva som kan skje. Håper bare det går bra til slutt. God klem til deg.❤

    5. Har kjempet for min datter i 8 år med rus , avogtil føltes det som om alt bare var og gi opp..
      Men hun snudde og har komt seg på beina igjen, en liten gutt har hun fått også..
      Håper at du får oppleve den gleden med din gutt, det finnes håp ,så vist du klarer, ikkje gi opp.. Ønsker deg all styrke eg kan gi deg!!

    6. 💔mitt har grått i 23 år nå. Alt er prøvd men ingenting nytter, hun vil ikke nok. Har gjort alt som er mulig for å støtte, lytte å være der. Sorgen er ubeskrivelig. Hun har en datter, da hun var liten måtte jeg kontakte barnevernet. Til slutt mistet hun foreldreansvaret. Fengsel, prostitusjon, alt ekstremt vondt jeg visste lite om fra før. Adferdsendringer, kognitive forandringer, hun blir så sint, det er din feil sier hun. Ringer kun når hun tigger penger,skal ha hjelp til noe som ikke er viktig. Når jeg ringer tar hun ikke telefonen. Har mistet henne for lenge siden, håpet er borte. I ❤️mitt er hun fortsatt jenta mi.

    7. Min pappa er rusmisbruker …. noen ganger tenker jeg ( og det er stygge tanker) at det hadde vært lettere vis jeg hadde hatt en grav og få gå til , der jeg kunne ha sørget . Men isteden for sørger jeg over ett menneske som lever , som gir meg så mye glede men samtidig gir han meg så mange bekymringer og uro . Jeg er livredd for at den telefonen skal komme , den telefonen der noen sier at han er død . Eller at presten kommer på døra ….. jeg sitter i ubevisstheten om han våkner i morgen ….. men kjærligheten den er der , og hjerte mitt elsker pappa så høyt at jeg får vondt inni meg . Takk for at du deler !

    8. Dette traff meg rett i hjertet.♥️ Kjenner meg veldig igjen i det du skriver . Min datter blei tredve år og ruset seg i rundt 10 år før hun døde av en overdose for 4 år siden. Hun fikk to barn . Min sønn blei også rusavhengig og døde 26år gammel av selvmord i 2018. Han fikk også to barn. Begge barna mine gikk i behandling flere ganger og klarte seg bra i perioder. Det å være mamma har vært utrolig tøft, men jeg ville ikke innført det for alt i verden. Kjærligheten til barna mine har vært sterk. ♥️ Nå har jeg to graver og stelle men savnet er intenst. Det som har forandret seg er at den redselen jeg alltid hadde er borte. Har også hatt mye skyldfølelse opp gjennom årene på hvorfor ting blei som de blei. Det er en prosess som en må gå gjennom og noen ganger må man tenke på seg selv så en ikke blir helt utslitt. Barnebarna er min glede nå og jeg ser mye av barna mine gjennom de men savnet etter den kjære datteren min og den kjære sønnen min er alltid med meg hver dag. Ønsker deg alt godt Elise. Hilsen også en mamma♥️♥️🌹

    9. Tusen takk for at du skriver om dette, denne såre sorgen. Jeg kjenner meg så veldig godt igjen i det du skriver. Vi som opplever dette må ta godt vare på oss selv og på hverandre. ❤ Dette er et veldig kraftig dragsug.

      1. Takk for tilbakemeldingen din💞Ja, vi er mange som kjenner på dette både fysisk og psykisk, og vi er helt nødt til å ta vare på oss selv. Gjør vi ikke det, har vi ikke styrken vi trenger for å stå oppreist på de tøffe dagene. Ønsker deg alt godt❣️❣️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg