Prosjekt på statens regning

Jeg nekter å tro at sommeren er over, men de siste dagene her østpå har ikke hatt mye sommerpreg over seg. Riktignok har temperaturen vært fin, men innimellom kan ikke himmelen bli gråere og mer regntung..🌧⛅️ jeg er liksom ikke helt klar til å si: jeg elsker høsten..🍂..selv om jeg gjør det!

Bilde er fra marka i nærheten der vi bor, og ikke mye som minner om høstfarger ennå.

Men uansett om du har vært bortreist eller hjemme, begynner hverdagen så smått og vende tilbake til oss alle. Heldigvis må man ikke reise langt bort for å ha feriefølelse. Det handler egentlig først og fremt om å gjøre noe annet, noe annerledes.

🌼🌼

Et femårig prøveprosjekt er i gang i staten Norge. Spennende, eller hva? Kanskje du ikke er interessert i det hele tatt, men det prøveprosjektet får meg til å se rødt‼️

Ren, “medisinsk” heroin skal deles ut til noen få utvalgte som er heroinavhengige i Oslo og Bergen. Det kalles så fint “herionassistert” behandling, og brukeren kan velge om det skal settes med sprøyte eller svelges som en tablett. Dosen skal brukeren selv bestemme sammen med lege.

Nå får det være nok! Dette er ene og alene kapitulasjon på høyt nivå. Om staten kan bruke penger på dette, kan det vel heller brukes penger på MEDIKAMENTFRI behandling. Hva er det politikeren ikke forstår? Er det behandling å GI heroin som skal sette på sykehuset av en sykepleier? Jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte, og det blir helst det siste, for er det behandling, ja, da vet ikke jeg hvor vi ender i denne problematikken.

Hva med å gi behandling og etterbehandling  til å leve et godt, rusfritt liv? Det er kanskje for mye jobb? For mange penger å stable på bena? Ikke nok gode resultater å vise til?

Hva med sidemisbruket når man går på heroin OG metadon? Det er ikke slik at når man har fått dosen sin, så har man plutselig en jobb, rusfritt nettverk og alt på stell – man er fortsatt uten jobb, rusfritt nettverk, det misbrukes fortsatt piller, amfetamin, kokain osv.

Jeg syntes politikeren er så blåøyde, så naive, så lite tilstede i virkeligheten. Nå begynner de altså å se at LAR (legemiddelassistert rehabilitering) kanskje har noen slagsider (velkommen etter) og da er det et glupt hode som tenker; hva med å gi doser med ren heroin på lovligvis, så kaller vi det “heroinassistert” behandling, så det høres finere ut…?

Som mor til en rusavhengig, blir jeg ikke glad av hverken LAR eller dette nye tilbudet. Jeg har aldri vært det og kommer heller ikke til å bli det.

DET ER IKKE BEHANDLING!! Det er roten til et liv med dårlig helse, dårlige tenner, psykiske problemer, apati og lite framtidshåp om noen gang komme seg ut av det. DET er virkeligheten – og tilgi meg om du som leser er en av dem som dette skulle fungere for, eller fungerer for.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: jeg har ikke ett godt ord å si om LAR og jeg kommer ikke til å få noe mer godt å si om “heroinassistert” behandling!!

Det som må til er medikamentfrie behandling i trygge og gode omgivelser, sterkt ettervern med tett oppfølging og TID! Disse tingene tar tid, men de er ikke umulige.

DET er det en rusavhengig – som vil –  trenger💚

DET er det en mor ønsker💚

 

 

Følge meg gjerne videre på fb

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg