Pinse – hva er det egentlig?

  • Hei igjen og så hyggelig at du klikker innom og leser💻

Kalenderen viser at det er pinse helg og det er kanskje den helgen med påfølgende hellig mandag folk har minst forhold til. Siden jeg er vokst opp med at pinsen er en av de viktigste høytider vi har i den kristne tro, har jeg det under huden, for å si det sånn. Men enkelt forklart for deg som er usikker, så var det slik at etter Jesu død og oppstandelse – påske feiringen – så var han en stund til på jorda sammen med vennene sine, altså disiplene.

I mai hadde vi en hellig dag da vi feiret Kristi himmelfartsdag, altså at Jesus dro hjem til sin far i himmelen. Men da han fortalte sine venner at han skulle forlate dem, fikk de panikk, fordi hans fysiske nærvær var jo hele grunnen til at de var frimodige og forkynte om alt det gode han hadde gjort. Men da sier Jesus noe sånn som at han skulle kun forlate dem fysisk, og etterhvert sende den Hellige Ånd. Så da Han dro fra dem på det vi kaller Kristi himmelfartsdag, gikk det ca en uke, så kom den Hellige Ånd. Ikke i en fysisk kropp, men som en ånd – på samme måte som du kun ser vinden i trærne når det blåser, er Den Hellig Ånd merkbar for dem som velger å tro bibelens budskap.

Da tror jeg at jeg fikk forklart med enkle ord hva pinse er og hvorfor vi feirer den💨🕊✝️

Etter en deilig sykkeltur ganske tidlig i dag, merket jeg den gryende følelsen man får når et migrene anfall nærmer seg. Jeg gjør det eneste jeg kan gjøre, menlig å ta medisinen og legge meg. Det er ikke det man ønsker å bruke en deilig formiddag på, men innimellom er det bare slik det er. Resten av dagen blir som regel preget av et roligere tempo, men godt er det når det slipper taket!

Er du som meg og innimellom takker ja til tilbud på et magasin basert på hva velkomstgave er? Det gjorde jeg her for noen uker siden. Magasinet har jeg holdt før, men jeg tok en pause. Så kom altså dette tilbudet og jeg kunne ikke si nei (selvfølgelig kunne jeg det, men jeg ville ikke) For seks utgaver av et magasin jeg er veldig glad i, skulle jeg få fire glass og karaffel fra “Hadeland glassverk” Det kom levert på døren og det er morro å pakke opp så vakre og fine ting når man vet at det er kvalitets produkter. Jeg skulle selvfølgelig hatt et bilde, men i skrivende stund er det i oppvaskmaskinen.

Så med pinsens egentlige mening, nye norgesglass og karaffel vil jeg ønske deg en riktig god pinse 💚og brått så ses vi igjen når du klikker på et av innleggene min. Uten deg ingen blogg😍

 

Jeg er på instagram og fb 🌺

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg