Natt og dag

En religion som dreper i guds navn, har ikke noe med Gud å gjøre. I et av budene står det at du ikke skal drepe.

En enkel lillefinger regel å ha med seg når man hører om all galskap som blir gjort i guds navn, er at en religion som ikke har et kjærlighetsbudskap ikke er fra Gud .

Det var det første jeg ville si i dag, fordi så mange påberoper seg å gjøre ting i guds navn eller at gud er med dem. Det er til mere skade enn gavn og jeg får helt vondt på guds vegne, for bruken av guds navn blir både misbrukt og misforstått 📢

 

Her om dagen hørte jeg på et webinar om søvn. Mange fine råd å ta med seg om man sliter med det. Det som er spesielt er jo at søvnproblemer er blitt som en folkesykdom. Rundt en av tre sliter med ukentlige søvnproblemer og ca 15% har insomni av mer langvarig art. Jeg kjenner meg igjen.

Det som var bra å høre var at det er ikke hvor lenge du sover, men kvaliteten på søvnen som er det viktigste. Vi hører så ofte om skjønnhets søvn som man aller helst skal ha minimum åtte timer, vi hører om alle negative virkninger av for lite søvn – og det i seg selv kan jo gi søvnproblemer – men fire timer med dyp søvn er bedre enn seks eller åtte timer om du bare har ligget å vaket i en urolig lett søvn de resterende fire timene!

Det som også er viktig å tenke på er alt lyset vi omgir oss med. På kvelden når vi pusser tenner, for eksempel, står vi i et fult opplyst bad. Hva med rett og slett ha lyset av? Innstille hjernen på at nå skal vi sove – og ihvertfall ikke drive med nettbrett og tlf når man har lagt seg. Det var jo slik før elektrisiteten og andre duppeditter at vi la oss når det ble mørk og stod opp med solen.

Vi har kludret det til for oss selv med mye rart. Tvunget både hjerne og kropp til ting den ikke var ment til 🧠👀

Ofte er det ikke piller som skal til for å få sove, men enkle grep. Legge seg til samme tid hver kveld, stå opp til samme tid, ikke utsette seg for tv og iPad/tlf lys, slå av lyset på badet, som nevnt, mens vi pusser tenner og stå opp om man ikke har sovnet etter femten minutter. Sitte oppe i mørke eller lese i litt lys, kanskje varme et krus med melk med litt kanel (det har jeg prøvd og det gjorde godt) for så å legge seg igjen. Noe av det viktigste, tror jeg, er å ikke bli grepet av panikk over at man ikke får sove.

🌼🌺🌸🍀💚

Forøvrig er det jo 1.april i dag. April er min måned. Jeg elsker den, rett og slett, fordi den inneholder alt jeg liker: våren, uteblomster, lyset på kveldene, energien den gir, sitte med litt varme klær på terrassen fordi det ennå ikke er så varmt at man kan ta av for mye, nyte kaffen i solens stråler og glede seg over at sommeren ligger foran – og selvfølgelig at jeg har bursdag i april🥰

Hva liker du med april?

Og med dette vil jeg ønske deg en god dag, god kveld og god natt når den tid kommer 💤💛💤

 

Du finner meg og på Instagram

og fb

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg