Det du tror du ser

🌼🌼

Så var det en av disse vakre kveldene i juli, og selv om jeg sitter med teppe lett rundt skuldrene, er det helt fantastisk her ute på verandaen. Roen har senket seg og natten siger snart på.

Chic – lit er en litterær sjanger jeg liker å lese (ja, jeg vet det er en sjanger som tar opp typiske kvinneproblemer på en humoristisk måte!) og jeg har lest noen bøker opp i gjennom i nettopp denne sjangeren.

I den siste jeg leste bet jeg meg fast i to små setninger: En ting er det du ser. En annen ting er det du TROR du ser. Dette er jo tatt ut av sammenhengen i boka, men kan stå helt alene og gi en dyp mening; en ting er det jeg ser. En annen ting er det jeg TROR jeg ser.

Hva handler dette om? Jeg tenker at vi i altfor stor grad er kjappe til å dømme og bedømme det vi ser, uten å tenke over hva jeg VET. Jeg bare tror jeg ser noe – og ofte er det vel slik at vi ser det vi vil se! For skal man tror det vi ser, må man ha kunnskap om personen eller situasjonen – for å kunne både forstå og konkludere – eller man kan bare være der og respektere at alt ikke er som jeg tror eller som jeg tror jeg ser!

Men uansett: en ting er det du ser, en annen ting er det du tror du ser. Jeg syntes det var bra sagt, eller skrevet, siden det var noe jeg leste, men at det gjelder i mange av livets hverdager, er i hvertfall helt sikkert. Det viktigste er vel at man har et åpent sinn til andre og de ulike sammenhengende man er i og kommer i.

Ikke konkluder med noe som helst før du ser litt mer av det du ser, eller det du tror du ser💚

Ha fortsatt en nydelig sommer som straks ebber over i august og følg meg gjerne i gruppen på fb ⬇️

 

http://www.facebook.com/groups/2838156906491580/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg