Blåmandag

Visste du at mandagen etter fastelavens søndag kalles blåmandag? Og at tirsdagen etter kalles fetetirsdag? 

På engelsk brukes uttrykket blåmandag «feeling blue» som betyr at man føler seg deprimerte eller ulykkelig.

Interessant det der, med ord og utrykk.

Og hva det betyr at tirsdag etter fastelaven kalles fetetirsdag, er jeg litt usikker på, men siden blåmandag forbindes med at man kan være ulykkelig eller deprimert, tenker jeg at fetetirsdag  bør brukes til å gjøre noe ekstra hyggelig 😊

Som for eksempel gå en tur i deilig natur, eller innom bokhandelen å se på alle de gode mammut tilbudene (det skal jeg) ta en kaffe på en hyggelig cafe, nyte solen om vi skulle være så heldige å se den, gi et ekstra smil til en forbipasserende (det gjorde jeg i dag, og ansiktet til vedkomne lyste opp) Kjøpe en blomst – stemor, kanskje, siden de tåler noen minusgrader om det skulle komme. Det er ganske mye man kan gjøre for å gjøre det lille ekstra, både for seg selv og andre. Jeg gleder meg til fetetirsdag 💐

Sist søndag var altså fastelaven, og vi var en tur i gamlebyen. Jeg er så heldig å bo ganske nærme denne perlen av en attraksjon. Solen var på vår side, så vi gikk å kikket litt i de små idylliske butikkene som var åpne.

En rosa sykkel utenfor butikken

 

 Mye gøy å se på og mye man kunne tenke seg å ta med hjem –  som den gamle skrivemaskine (som jeg gjerne skulle vist deg, men glemte å ta bilde av) 

Vintagehatt i butikken med så mye annet 

 

Ønsker deg en super uke med både blåmandag og fetetirsdag – og etter disse to kommer askeonsdag, men det kan du selv Google å finne ut hva er – om du ikke allerede gjør det😊👍🏽

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg