Prøver man ikke, vet man ikke

Selvgjort er ikke nødvendigvis velgjort – men veldig gøy når man får det til.

Sytten år var jeg da jeg hadde jobbet to år som praktikant etter ungdoms skolen. Og siden jeg var en av disse som ikke helt visste hva jeg ville bli, ble det ett år på søm linjen på yrkes skolen, før ferden gikk videre som sommervikar i hjemme sykepleien. Der ble jeg noen år, men min medfødte ubehandlede hofteledds dysplasi satte en stopper for den jobben etterhvert. Jeg har skrevet et innlegg om det tidligere, og det kan du lese her om du vil.

Men tilbake til “selvgjort er ikke nødvendigvis velgjort” Det var dette året på sømlinjen. Jeg ble ikke racer med symaskinen, men litt lappeteknikk og andre små prosjekter har det blitt opp igjennom. Men da vi var på Kreta tidligere i sommer sammen med søster og svoger, var vi innom en buitkk og der var det et utrolig kult skjørt, etter min smak. Litt over 50 euro kostet det. Jeg ville tenke litt på det, sa jeg, og da vi satte oss ned for en matbit, spurte min søster meg om jeg var klar over hvor enkelt det skjørtet hadde vært å sy selv..? Hun vet hva hun sier, for hun har svennebrev i kjole og drakt søm.

Hun fant fram en serviett, delte den opp, satte den sammen, til et skjørt, og forklarte hvor enkelt det egentlig var. Hele greia med det skjørtet jeg hadde sett, var jo faktisk det stilige stoffet det var sydd av.

Optimistisk og full av lyst til å sy, var vi på “Stoff og stil” her om dagen. Det er jo et eldorado for dem som elsker alt som har med søm å gjøre, og ganske fort fant jeg to forskjellige stoffer jeg ville prøve meg på.

 

Et stykke stoff og strikk til å ha i livet. Så morro å finne fram symaskinen. Jeg måtte faktisk tørke støv av den, så det var en stund siden den hadde vært i bruk. Men det er en bra maskin med mange finesser, ja, flere enn jeg har prøvd meg på. Men her er altså resultatet..

 

 

Om ikke det samme stoffet som det skjørtet jeg så på Kreta, så samme stil og fasong. Og ganske gøy å ta det på da vi skulle bort her om dagen..

 

Ingenting er så tilfredsstillende som å skape noe selv

 

Så kanskje selvgjort er velgjort allikevel? Gøy var det i hvertfall – og neste skjørt- prosjekt ligger å venter 

Ønsker deg som leser en strålende dag  nå venter sykkeltur på meg med innlagt is-pause 

 

 

#sommer #håndarbeid #utfordring #hverdag 

 

2 kommentarer
    1. Så fantastisk. Noen ganger trenger en bare et lite dytt i riktig retning. Alt dette kunne du jo veldig fint. Stolt skal du være, det ble et kjempe flott skjørt i et morsomt stoff. Stå på og nyt sommeren ☺️👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg