Hvor ambivalent går det an å bli??

Vi bestemte oss for å ta lunsj på byen i da – og siden ikke yndlings cafeen min var åpen , ble det den nest beste 🙂

En gang i året tar jeg syns undersøkelse. Med både grå og grønn stær hos min far og farmor, er det noe jeg prioriterer og tar alvorlig. 

Ingen forandringer og alt var bra på undersøkelsen for en uke siden 

Men naturlige endringer kommer jo med alderen, så at brilleglassene kunne trenge en oppjustering, er jo ikke noe rart eller unaturlig.

Brillene jeg har hatt en god stund nå og som jeg bruker ved behov, bruker jeg oftere og oftere. Det er ikke lengre mulig å lese eller gjøre håndarbeid uten briller. Og det å sminke seg begynner også å bli litt vanskelig. Skal jeg lese en meny, må brillene på, en oppskrift, en bruks anvisning, innhold i produkter, sjekke mobilen, mailer, bilder – you name it.. men jeg trenger dem ikke ved bil kjøring og tv titting – enda 🙂

Så til saken – jeg vurderer linser – men er litt reservert. Min søster, som selv er linsebruker, anbefaler det varmt, men jeg vet ikke helt hva det er med meg og linser. 

Optikeren snakket varmt om det for meg da jeg var der sist, og hun mente det ville være et bra alternativ for meg siden jeg kanskje ikke er helt klar for å gå med briller hele tiden. Opplæring i bruk skulle jeg naturligvis få, og en tilvenning måtte jeg regne med.

Så – etter lunsjen i dag – gikk jeg innom brillebutikken, fortalte at jeg ville teste ut linser på bak grunn av min siste undersøkelse hos dem. Og mens vi stod der ombestemte jeg meg og sa at jeg heller skulle komme innom etter at jeg hadde tenkt litt mer.

Vi går ut av butikken og rett utenfor stopper vi – eller jeg stopper og blir stående og argumenter høyt for meg – og mannen min – alt det positive og negative med linser. Positivt i for hold til lesing, håndarbeid, sminking og å ikke lete etter brillene i vesken hver gang jeg ikke ser det jeg skal.

Det negativ: nei, det var visst ikke så mye, annet enn kunsten å ta de av og på og å rengjøre.

Så jeg går inn igjen og jeg sier jeg vil allikevel. Flott, sier damen ,du hører fra oss når de er kommet, så setter vi i gang.

På veien videre skulle vi innom en annen butikk et stykke unna, og når det er gjort, og vi begynner på hjemveien, begynner jeg igjen…..kanskje det er like greit med briller, det gjør jo ikke noe om jeg tar de av og på nesten hele tiden, det er jo mye kult i briller osv osv

Enden på visa: jeg spør om mannen min om han kan gå tilbake og avlyse avtalen. Feig, altså, på toppen av ambivalentheten, og fordi jeg har en utrolig snill mann som noen ganger sier at ambivalentheten min er noe av sjarmen ved meg, utnyttet jeg det og spurte om han kunne gå tilbake og avlyse linsene for meg.. Vet ikke hvor sjarmerende han syntes det var akkurat da, men han gjorde det… 

Har dette innlegget fått meg til å bestemme meg? Hm, nei, ikke helt – men sånn 60% for og 40% mot – eller var det omvendt?

Ha en brille eller linsefin dag – velg det som passer best for deg – om du vet hva det er 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. hehe veldig ubesluttsom du også skjønner jeg :)? er ikke noe galt med briller , men med linser slipper du at ansiktet ditt blir markert med briller da. linser syntes jo ikke 🙂 og du vender deg nok til det ganske fort:)
      selv bruker jeg egentlig briller, skulle tatt ny syns undersøkelse selv.. er 1 år siden jeg hadde regnbuehinnebetennelse på øyet så er vel på tide å sjekke opp litt:)

    2. Du vet at briller er min greie og det er mye sprekt, samtidig er det “typete” og moderne. Jeg bestillte linser, var der 3 ganger for å lære. GA OPP ! Og er storfornøyd med briller og føler meg typete 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg