Nest best

Har du noen gang kjent på følelsen av å være nest best?
Jeg kjente på det her om dagen – følelsen av å være nest best – eller for å være helt ærlig: ikke god nok.
Ja, det var en følelse, men følelser kommer fra et sted. Noen gir deg følelsen. Men jeg tror ikke vedkomne som gav meg den, mente å gi meg den. Det er bare summen av samtalen som gav meg en «nest best» følelse.

Så ble det opp til meg, da, hvordan jeg håndterte det! Og heldigvis for det.

For å illustrere enda mer hvordan en «nest best» eller «ikke god nok» følelse ikke bare er en følelse, skal jeg fortelle deg om noe min mann opplevde som 17- åring. Med andre ord: det er en god stund siden, og i kjølvannet av min egen «nest best» følelse her om dagen, spurte jeg han om han noen gang hadde kjent på det samme.

Det skal sies at mannen min er en tøffing med en enda tøffere bakgrunn. Som ung mann, havnet han i trøbbel og fikk en fengselsdom. På grunn av sin unge alder, skulle han sone på en gård, å gå på en bibelskole på dagtid – noe han selv også ønsket.

Skoleåret ble fullført, og på sommeravslutningen skulle alle som hadde fullført, få utlevert diplom. Den ene etter den andre ble ropt opp, kom fram og fikk sin diplom av rektor. Alle, utenom en, ble ropt opp, og den ene var den unge mannen som valgte å gå bibelskolen som en del av soningen sin. Begrunnelsen var at han egentlig satt i fengsel og sonet en dom og dermed ikke kunne få diplom.

Her snakker vi ikke bare om en følelse av å være «nest best» Følelsen var konkret, og alle fikk se at han ikke en gang var god nok til å få diplom!

Jeg kjenner jeg blir – for å bruke et gammeldags utrykk – nidkjær. Nidkjær for hva vi formidler med både ord og fravær av ord. Jeg håper virkelig ikke dette hadde blitt gjort på samme måte i dag. Det kan gjøre mer skade på selvfølelsen enn man er klar over. Dumskap på høyt plan, spør du meg.

Vi satt denne deilige ettermiddagen, mannen min og jeg, på verandaen og reflekterte og pratet rundt dette.
Hva gir du og jeg av vibber til de som er rundt oss?

Jeg håper at de jeg møter i min hverdag får gode vibber, gode følelser av og omgås meg🌸

Så ønsker jeg deg en fantastisk fin første uke i juni☀️☀️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg