Hverdager er best

Hverdager er best, syntes jeg, men hva er egentlig en hverdag? Jeg tenker at det er de dagene uten de store opp og nedturene – hva nå det er igjen. Når alt kommer til alt er det vel opp til hver enkelt og vurdere hvilke dager som er best. Alle dagene er i hvertfall LIVET. Det er viktig å ikke glemme.

Dette lille vakre nøste kom til oss for en ukes tid siden, og skal hete nettopp det – Nøste. Det er noe beroligende med dyr, og de er så hengivne mot eierene sine. Jeg forstår meg ikke på mennesker som er slemme mot dyr. Det er et uttrykk som beskriver onde menneskelige handlinger slik: “de oppfører seg værre enn dyr” Men dyrene følger bare sine dyriske instinkter, mens vi mennesker, som har valget mellom det onde og gode, gjør det onde mot hverandre – og dyr – av egen vilje. Det er bare tragisk. Vi er i utgangspunktet skapt med vett og forstand til å gjøre det gode og riktige, men det er vel ingen som er værre enn oss mennesker til å misbruke det.

Så er det denne vakre tiden, da, som står for døren. Kjærligheten og lysets tid. Familiens tid. Tradisjonenes tid. Og jeg elsker den. Elsker og gjøre hjemmet vårt julepyntet, elsker tradisjonene, lage det samme som i fjor, tenne mange lys og bare nyte stille morgen stunder. 

Men det er også tiden da ensomhetsfølelsen er større enn noen sinne. Man blir minnet om hva man ikke har, savnet av de man har mistet er større enn før og det å kjenne seg alene kan lett bli erstattet av å være ensom. Det er forskjell på å være alene og det å være ensom – og akkurat den følelsen er sterk i en høytid som julen. Mange ser bare fram til at hverdagene skal begynne igjen.

Familie båndene er så sterke i julen, men det går an å løfte blikket litt for så å se en som trenger å bli sett, trenger å bli bedt, som trenger et felles skap i en stue med en familie ♥

Kjøpesenter og sentrum har vært julepyntet lenge, og jeg syntes det er koselig. Men for meg er det viktig å ikke bli påvirket av det stresset som det legges opp til. Jeg vil bevare roen og gleden, og jeg vil gjøre mine gjøremål i førjulstiden i mitt tempo. Da har jeg det best.

God desember til deg og kos deg. Er du alene? Gjør det hyggelig for deg selv, tenn lysene og ta godt vare på deg. Når alt kommer til alt så er du en meget viktig person i livet ditt ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg