En lite intellektuell uttalelse..

Jeg hadde klokken til ringing her om dagen ganske tidlig fordi jeg skulle på et kurs, og mens jeg ligger å venter på at klokken skal ringe, ble jeg oppmerksom på noen nye lyder. Jeg bor ganske så midt i byen så det er en del lyder som kan vekke meg på morgenen. Søppelbilen, en sirene, hunder på morgenturen sin som møter andre hunder og på sin måte sier “god morgen”, naboen som startet opp bilen eller motorsykkelen eller andre som går i oppgangen.

Men i dag var det en ny lyd. En lyd jeg ikke hadde hørt på en stund.

Fuglekvitter.

Jeg ble liggende å høre på den vakreste lyd av alle så tidlig på morgenen og ingen lyd bringer mer bud om at våren er her enn den. 

Jeg stelte meg og dro, og jeg la merke til at 07.10 på morgene så viste gradestokken i bilen 5 pluss. Solen skinte fra skyfri himmel og hele naturen bringer bud om at den bærer med seg nytt liv.

Jeg ble helt filosofisk der jeg kjørte og tenkte at så utrolig vakkert skaperverket er. Nå er det slik at jeg tror på at Gud skapte på seks dager og hvilte på den sjuende. Alt skapte Han vakkert og fullkomment. Natur, dyr og mennesker – helt fullkomment. Så gav Han den viktigste oppgaven til menneske – nemlig og forvalte naturen og ta vare på dyrene og hverandre. Men hva gjør vi? Moder jord lider. Hun har feber, som jeg hørte ble sunget i en sang her om dagen. Temperaturen stiger, is smelter der den ikke skal gjøre det, det snør og er kaldt der det egentlig skal være varmt. Mennesker er på flukt fra krig og elendighet, mennesker blir undertrykt og torturert, dyr lider (hvor mange eksempler ser man ikke på facebook av dyr som ikke blir tatt vare på, som plages og mishandles) naturen ødelegges, skoger blir borte og hele økosystemet er ute av balanse. De som har alt vil ha mer. De som har lite får mindre. De som lider, lider mer, de som sulter, sulter mer. De som prøver å flykte fra krig på leting etter trygghet, risikerer livet. 

Jeg hørte en kjent sanger si på et program i radioen at Gud hadde gjort en jævlig dårlig jobb med skaperverket. Jeg ble ganske rystet over den uttalelsen, for er det ikke vi menneskene som har gjort en jævlig dårlig jobb med å forvalte den?? Med å ta vare på hverandre og dyrene? Jeg syntes uttalelsen var lite intelektuell. Hva er det vi vil, egentlig?  

Uansett om du tror på skapelses historien eller ikke, er det like fult sant at vi ikke har forvaltet jorden og tatt godt vare på den – dessverre.

Tross alt vondt i verden, tross all urettferdighet, tross all krig, flukt, sult og elendighet, går naturen igjen på denne tiden fra død til liv. Den lille gule hestehoven stikker snart fram i det visne brune løvet. Jeg syntes det er  det flotteste signalet naturen gir på at den enda lever.

Og jeg vil være med ♥

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg