Røverkaffe

Kaffeduften fyller neseborene når jeg kommer hver tirsdag. Blide ansikter møter meg. Det er mye humor, men også alvor som ligger bak samtalene som går rundt jobben med veiing og pakking av kaffe, og ved lunsjbordet. Det er så givende og nye vennskap har oppstått.

En dag i uken jobber jeg som frivillig på Røverkaffe. Det klingende navnet er navnet på en kaffebar med eget brenneri og er et sosialt entreprenørskap i regi av Nettverk etter soning, et tiltak i Røde Kors.

Jeg påberoper meg ikke å vite mye om kaffi. For meg handler kaffi ofte om noe sosialt, men jeg kjenner nå, mer enn før,  om en kaffe er god, om den har stått lenge framme  i en glasskolbe eller om det er «bånnski» i en kanne🙃

Men altså; rundt høytider som jul og påske, blir kaffen på Røverkaffe oppkalt etter noen man kan assosiere den med. Som jul: Bad Santa og nå med påsken rundt døra: Barabbas. 

 


Så hvem var egentlig Barabbas?

I følge Matteus, Lukas og Johannes evangelium i Bibelen, står det at han satt i fengsel og blir beskrevet som en drapsmann.
Men den romerske guvernøren i Jerusalem, Pontius Pilatus, gav folkemengden valget om hvem de skulle korsfeste – Jesus eller Barabas. Barabas fortjente sin dom, det gjorde derimot ikke Jesus. Folket valgte Barabas og han gikk fri. Pontius Pilatus toet sine hender.

Men påskens budskap handler om død og oppstandelse og derfor feirer vi påsken fordi LIVET seiret.  Døden ble beseiret og livet er en gave vi har fått av Gud selv.

Påskens nybrente fantastisk gode kaffi hos Røverkaffe, har altså fått navnet Barabas. Har du lyst til smake på den? Det kan du få mulighet til.

Gå inn på bloggens fb-side➡️ Rommet Mitt- personlig blogg for mer informasjon🌼🌼

 

Mørket kan aldri overvinne lyset. Tunge dager vil alltid finnes for alle, men vennskap, en prat og en kaffikopp vil alltid være sterkere enn det tunge🧡🧡

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg