Midt i butikken kom tårene

Wow – jammen er det tydelig at vi har stilt klokken en time tilbake. I skrivende stund er det helt mørkt, klokken er ca 17.30, og om noen uker er det mørkt halv fem. Ja ja, sånn er er det og sånn er høsten, og det er som jeg skrev på facebook at vi skaper selv lyset når mørket kommer tidligere og tidligere. Se gjerne her

Mørketiden er tung for mange, og om det er mørkt både ute OG inni deg, er det ikke vanskelig å forstå at det er en tung tid.

Julens forberedelser kommer snart som et hyggelig avbrekk. Det er alltid hyggelig å hente fram jule-kisten, skifte gardiner i kjøkkenvinduet og sette opp den sjuarmede lysestaken. Stemningen på kjøkkenet blir magisk, syntes jeg, og skulle det attpåtil snø ute, blir det liksom en perfekt ramme.

Julen handler mye om tradisjoner, og for meg har det vært en tradisjon å pynte kjøkkenet kvelden før første søndag i advent. Slik har det vært  siden jeg fikk mitt første hjem, og da guttene kom etter en stund, ble det enda viktigere å gjøre det samme år etter år. Tradisjoner er viktige, og de blir viktigere og viktigere.

Men det kan og bli stress. Jeg var i en butikk en gang, en nydelig gavebutikk, litt før jul. Jeg ble tatt av følelsen av at jeg ikke strakk til, at jeg ikke fikk kjøpt de gavene jeg skulle, at jeg ikke kom til å klare å leve opp til forventningene jeg hadde til meg selv. Jeg så så mye fint i den butikken, og alle jeg skulle kjøpe gaver til kom foran meg som store fjell – og midt i butikken begynte tårene å renne.

Heldigvis klarte jeg å hente meg inn og snakke meg selv til fornuft. Jeg senket forventningen til meg selv etter den opplevelsen, og nå handler forberedelser og innkjøp av gaver om kos og hygge.

Bilde er fra et par år siden på et kjøpesenter

Om jeg kjenner på noe annet, stopper jeg opp, fokuserer og går videre. Og det er også min oppmuntring til deg. Om du kjenner deg litt igjen – stopp opp, ta en kaffe eller hva du liker, sett deg ned og hvil deg litt. Ikke la forventningen bli for høye, men la kosen, gleden, julens budskap, godhet og vennlighet være første prioritert ♥️

 

Fra hjerte  

Salg fra hjerte

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg