Hjelp til selvhjelp

Du vet de dagene hvor du har lyst til å skriv, men hvor det liksom ikke faller på plass, du sletter det du har skrevet, for så å begynne igjen?
Nei, det forstår du ikke?
He he, skjønner det, da, man må jo ha den skrivelysten i seg for å kjenne på det⌨️👩‍💻

For meg er det viktig å ha noe å formidle.
Jeg har hatt bloggen min siden 2016 og har vært åpen og ærlig om mange ting – og det tenker jeg er en av forutsetningene.

I en periode holdt jeg foredraget «En mors kamp mot virkeligheten» i ulike sammenhenger. Det var til hjelp for mange, men også meg selv. Hjelp til selvhjelp, kan man si.
Pårørendegruppen jeg om mannen min hadde, for pårørende til rusavhengige, var også til hjelp for dem som kom, men også meg selv.

Noe av det viktigste jeg fikk formidlet i livssituasjoner som krever så altfor mye og som kan sluke deg hel – om du tillater det – er å ta på sin egen oksygen maske først, før du hjelper sidemannen. Billedlige talt!

Om du holder på å bli kvelt, bokstavlig talt, av en virkelighet du aldri hadde trodd du kom til å møte, har du ingen styrke til å hjelpe den som trenger det. Du må først hjelpe deg selv, slik at du får kunnskap og krefter til å håndtere situasjonene. 
Når du står i unormale livssituasjoner, for de kan komme i ulike varianter, må du få litt hjelp til å håndtere dem.
Da er det viktig å ha et felleskap som vet hva det dreier seg om. Som våger å sette de riktige ordene på situasjonen.

Jeg husker da «barnet» mitt var ca midt i tenårene, vågde en fagperson å si rett

ut: »han er rusavhengig» Jeg så mange, kanskje alle tegnene, på det samme, men å innrømme det, er noe annet. Men fra da kunne jeg håndtere det på en litt annen måte, fordi jeg hadde erkjent realiteten. Og fra da begynte også min kamp mot virkeligheten, men med en kunnskap som jeg fikk dele gjennom foredraget og pårørendegruppen.
Altfor mange sliter i vanskelige situasjoner alene. Vi trenger alle noen når livet er så tøft ar du ikke vet hvordan du skal håndterer det
🧡

Ha en nydelig dag, der du er, ta vare på deg. Og kanskje du har både hørt og lest i Bibelen at det står: «Du skal elske din neste som deg selv» Ergo; du MÅ elske deg selv for å kunne elske din neste – ingen egoisme i egenomsorg, altså 💙

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg