Bagatellene som kunne blitt store

Det klør i fingrene mine – i interiør-fingrene. Og det er en god ting. Forandring fryder, og er slettes ikke dumt. Inspirert av et stykke i favoritt-magasinet mitt, så jeg noen detaljer som også kunne passe inn hos meg. Men jeg trengte murstifter, og i esken med spiker av alle slag, korte, lange, tynne og tjukke, var det ikke en enste murstift jeg kunne bruke.

Så, som du kanskje skjønner, er prosjekt «murstift» et av mine ærend i dag.

 Noen ganger er det deilig at et problem faktisk ikke er et problem, men bare en bagatell som må fikses for å komme videre.

Og det er et fint perspektiv, syntes jeg – fordi noen ganger kan allikevel en bagatell være roten til problemet. Og da er det viktig å snakke sant og ærlig om hva det er. Det er lett å snakke om problemer, men noen ganger utelater man den lille viktige bagatellen.

Tenk på en bilmekaniker som må rette på en bagatell, forat hele bilen skal fungere slik den var tenkt, eller gartneren som må vanne forat blomsten ikke skal dø, eller på døra som bare trengte litt olje for å slutte å knirke. Det finnes masse eksempler på små bagateller som må vedlikeholdes for å fungere. Om ikke så blir det et problem som kan være mye vanskeligere å fikse. Bilen blir verre og verre og kostnaden blir større, gartnerens blomster dør, og døren knirker til nye høyder..

Noen ganger, vet du, kan en bagatell gjøre sitt til at man stopper opp og ikke kommer videre. Og da er det jo helt essensielt å finne ut av hva det egentlig handler om. Hva er det med problemet som gjør at en bagetall spolerer alt? 

 

Ofte ønsker vi ikke å finne ut av det. Vi feier det under teppe og lukker øynene. Det kan være for vondt å ta tak i det, det kan være for mye arbeid for å få løst det, det kan være for vanskelig å prate om. Det kan være all verdens grunner til at vi syntes det er bedre at det ligger under teppe. Og en konsekvens av dette er at det oppstår problemer som «bare» er bagateller, men bagatellene blir mange, og kan tilslutt bli større enn det opprinnelige problemet.

Jeg er sikker på at du kan kjenne deg igjen i noe av dette. Vi er mennesker og det oppstår ting i livet som er for vanskelig. Men det blir ikke borte, det ligger der under teppe, eller for å være mer konkret: det ligger der i kroppen et sted og tærer på deg.

Og med denne refleksjonen skal jeg ta fatt på dagen og blant annet få tak i murstifter til mitt lille prosjekt🙃

 

Følg meg gjerne på Fra hjerte

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg