Forebygging og symptomer

Hei, og god søndag alle sammen – hvem du enn er – kanskje en som aldri har lest bloggen min før, eller en av dere trofaste lesere ♥

I mitt forrige innlegg skrev jeg om at du kan vinne et deilig gavekort, og det kan du lese om her og fortsatt være med i trekningen på. Mange har vært innom bloggen min, og jeg har fått presentere den for mange nye lesere og det er kjempehyggelig.

Livet, med sitt mangfold av gleder, sorger, tårer, latter, sykdom, utfordringer av ulike slag, brudd, kjærlighet, legedom, sterke erfaringer som endrer livet, familieforøkelse (jaaa, jeg skal bli farmor snart ♥♥) relasjoner, selvrespekt og god energi, er noe av det som opptar meg – pluss min tro på Gud, og som har et åpent tilbud om nåde og kjærlighet til den som vil gjennom sin sønn Jesus, er det som gir bloggen min innhold. Jeg er opptatt av de nære ting, for det er også livet. 

Og jeg har tenkt på at mange av de tingene vi opplever i livet som problematisk og vanskelig, ofte ikke er selve problemet, men et symptom. Et symptom på at noe må repareres før det går galt. 

Som når du kjenner en smerte i brystet som stråler ut i venstre arm, og er et klart symptom på hjerteinfarkt. Om man ikke ringer 113 med en gang, kan det være livstruende og ende med død. Symptomet ble ikke tatt på alvor, og endte katastrofalt.

Hvor raske er vi ikke til å google symptomer vi kjenner på, svimmelhet, angst, kvalme, tretthet, for å finne ut av hva det kan være, for så å bestille time hos legen..?

Like opptatt som vi er av fysisk helse, skulle vi vært opptatt av psykisk helse, fordi mange vanskelige situasjoner kunne vært forebygget ved at symptomene hadde blitt tatt på alvor. Psykisk helse påvirkes av så mye, og er så mye. At en person kan høre stemmer som ingen andre hører, vil være et symptom på dårlig psykisk helse.

Men psykisk helse handler også om at relasjoner blir ødelagt, vennskap tar slutt, konflikter oppstår, parfohold ryker og mange mellommennesklige konflikter oppstår. Men i forkant av dette, er det symptomer.  

Som den berømmelige dråpen som fikk bøtta til å renne over. Det var faktisk ikke dråpen sin skyld, men fordi bøtta allerede var full, var det dråpen som gjorde at der rant over. I lang tid var bøtta, som kan lignes med livet vårt, blitt fullere og fullere av det som har vært tungt, vanskelig, problematisk, og det var mange symptomer på noe var galt, men det var det lille problemet som fikk skylden. Dråpen som ikke var problemet, fikk hele skylden.

Forebygging handler egentlig om at det som skjedde, ikke hadde trengt å skje, og ved å ta symptomene på alvor, kunne man hindret at det som var i ferd med å skje, ikke hadde skjedd.

Som kaptein i en båt som overser sjøkartet med alle sine skjær, og satser på at det skal gå bra. Det går ikke av seg selv, og det går ihvertfall ikke ved å overse. 

Jeg tenker at ved å ta signaler, som symptomer er, på alvor, kan både den fysiske og psykiske helsen ha gode forutsetninger. 

 

 

#helse #sunnhet #tro #livsstil

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg