Brødbaking uten oppskrift…

…er som å gå en tur uten mål og mening. Det vil si at man vet jo at man har lyst til å ende opp med duftende, velsmakende brød, og man tar på seg sko og yttertøy når man skal ut å gå, selv om man ikke alltid vet helt hvilken runde man skal ta. Noen ganger er det jo morro å tenke ut en runde man ikke har gått før på ukjente områder. Litt sånn tenker jeg at brødbaking uten oppskrift er. Deigen blir til underveis – eller gå turen blir til mens man går 🙂

Men, ihvertfall, brødene mine i går ble egentlig veldig gode, om jeg må få si det selv. Ikke noen revolusjonerende ingredienser, men

5 dl grovt rugmel

5 dl havregryn

2 dl solsikkefrø

2 dl linfrø

1 pk gjær 

! dl olje

ca 1 l lunkent vann

og 1 teskje fra dette glasset

Det er et søtnings middel jeg kjøpte en gang for å bruke i en kakeoppskrift som så veldig spennende ut. Jeg tror at den satte litt ekstra smak på dem. Kanskje jeg til og med kunne tatt litt mer.

 

Hvetemelet spedde jeg på med, men passet på slik at deigen ikke ble altfor tørr og tung. Den hevet godt, før jeg formet to brød. Deigen var litt klissete, men jeg ville ikke bruke altfor mye mel, så da tok jeg heller litt olje i hendene slik at jeg fikk formet to brød ganske greit. Lot dem heve, og stekte dem på 200 grader i ca tre kvarter. Og slik ble dem…

 

Så noen ganger kan altså brødbaking uten oppskrift kanskje bli de beste. Og det er jo gøy og prøve seg litt fram – selv om jeg for det meste faktisk har en oppskrift å gå etter 🙂 Litt som når jeg tar på meg joggeskoene. Jeg vet som regel hvilken runde jeg skal gå, men noen ganger er det gøy å se noe annet, gå litt andre veier og kanskje til og med oppdage at det er den beste runden jeg noen gang har gått 🙂

Ha en super dag 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg