Et lykkelig hjerte

Å se på hjerte sitt som en hage, tror jeg vil gi litt perspektiv på hvor viktig det er å ta vare på seg selv. For jeg bestemmer selv hva jeg vil ha i hagen min, hva jeg vil plante der, hvilke planter jeg vil ha og hva som må vekk av ugress. Jeg syntes det er et så fint metaforisk bilde på eget liv. En hage som gror over av ugress, har lite sol og høye trær som skygger for utsikt, er ikke en hage å trives i. Det er heller ikke en hage man tar venner inn i for å ha det hyggelig i sammen. Kanskje det til og med er så mye arbeid for å få den i stand at man nesten gir opp før man i det hele tatt orker å begynne på jobben.

Slik er det faktisk i mange menneskers liv. Man forstår ikke hvorfor man ikke kjenner seg mer glad, har mer energi og pågangsmot, mer overskudd til seg selv og andre. Den enkle årsaken er rett og slett at det må en opprydning til. En opprydning i sin egen hjerte hage. 

Jeg elsker å stelle med vår og sommer blomster. Jeg gleder meg til å ta fram kurver, krukker og kasser for å plante i dem. Terassen vår er ikke kjempe stor, men du verden hvor mye plass man har når man setter det sammen på rette måten. Ikke bare kaste det på plass og la det lande helt vilkårlig.

Sånn er det også i hjerte hagen.

Ikke la andre – det være seg mennesker og ting – få oppta plassen uten at du bestemmer. Enhver leder har en strategi for hvordan han skal nå målet. Så du må legge en strategi, fordi ditt mål er din egen hjerte hage.

Bestem deg for hvor hver enkel ting skal være og for hvor mye plass den enkelte skal ha. Er det noen høye trær som skygger for utsikten din, som hindrer deg i å se dine muligheter og ditt potensiale, eller er det noe ugress som bare gror og gror uten at du har kontroll? Eller kanskje du liker å ha en litt lurvete uryddig hage hvor det ser litt villkårlig ut? Det er helt greit, så lenge det er det du vil. Men om ikke må du bestemme deg for å ta en opprydning.

Sag ned og luk bort! Resultatet blir en ryddig og fin hage som som du ønsker å vise fram, som det er en glede å ta med seg venner inn i og som har vakker utsikt. Når din egen hjerte hage er stelt vil energien komme, overskuddet du manglet kommer tilbake og gleden over livet vil igjen blomstre i livet ditt.

Og en hage der eieren har vært bevisst på hva som er der og ikke, er en vakker hage. Akkurat som at hjertehagen hos oss mennesker er fri for det som man ikke vil skal være der, er et lykkelig hjerte.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg