“Nytt år, nye muligheter” Er ikke det ett litt slitt utrykk?

Stille og rolig denne romjuls morgenen. Traktet meg kaffi og tent lys – etter at shæferen vår pep og gav klart signal om at den måtte akutt ut – og det måtte den virkelig – stakkars, godt man blir kjent med signalene dyrene gir når det er noe utenom det vanlige.

For meg er også romjul en tid for ettertanke og refleksjoner. Julaften, med alle sine forventninger er over, og det går mot et nytt år. Og hva er det man alltid sier..”nytt år nye muligheter” Er ikke det ett litt slitt uttrykk? Det er jo forsåvidt sant, men jeg tenker at hver dag er en ny mulighet. En ny mulighet man må ta vare på og gjøre det beste ut av. 

Har julen så langt blitt det du tenkte og forventet? Vi har jo alle våre forventninger i denne høytiden. Det som ikke ble som tenkt i fjor håper man skal bli annerledes neste år. Det er alltid lov å håpe. Kunsten er å ikke “gå i kjelleren” om det ikke ble som man håpet likevel. Man lærer seg å takle gjentakende skuffelser, for det ble ikke helt som jeg heller hadde tenk, men jeg tar vare på det som er godt – for det er det mye av.

Nytt år. Egentlig trenger man jo ingen spesiell anledning for å gjøre noe godt, men julen er en ypperlig anledning å gjøre det i. Det ligger liksom i luften at man skal være gode mot hverandre. Men det som er viktig er vel det man gjør mellom nytt år og jul og ikke nødvendigvis mellom jul og nyttår. Det er jo bare en kort uke, mens resten av året er alle hverdagene hvor man trenger litt omtanke og omsorg fra hverandre.

Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag – ikke utsett å vise noen godhet, omtanke og et ord av vennlighet til i morgen om du kan gjøre det i dag. Tenk så tragisk om muligheten ikke kom?  Om dagen i dag var siste anledning? Jeg har ofte hatt i tankene dobbeltdrapet i Kristiansand i desember. Hun som bare skulle lufte hunden sin, ser to ungdommer som er “på” hverandre og skal inn å skille dem. Hva skjer? Hun blir selv drept – et tilfeldig offer som mistet livet. Hun var på min alder. Hun hadde hund, hun og. Skulle bare ut å lufte, som jeg og må. Hun var sikkert i gang med juleforberdelser og planlegging. For en uventet og tragisk vending livet tok. Det kunne vært hvem som helst. Mine tanker har virkelig vært hos familien.

Om man setter livet i perspektiv, tror jeg man mye oftere vil ha behov av å si noe godt til hverandre, vise litt mer omsorg, snakke hverandre fram og ikke tilbake. 

Nyttårsaften er rett rundt hjørnet.En typisk vennefestkveld der man samles i festlig lag og gir hverandre lykkeønskninger i det klokken slår midnatt og himmelen lyses opp av fyrverkeri. Jeg har også vært på nyttårsfester opp gjenom årene, men alltid har jeg hatt et vemod inni meg når klokken slår. Hva vil det nye året inneholde? Så mange tanker..Vil det bli et bedre år for min rusavhengie sønn?  Kommer vi til å miste noen i det nye året? Kommer det til å inneholde store omveltninger og forandringer? Vil skole og utdanning gå bra for yngstemann (sånne typiske mammatanker, for det har gått veldig bra) Dette er garantert noe alle mennesker spør seg selv om på denne kvelden som skal være så lystbetont med nyttårsforsetter som mer trening, mer sunn mat, mindre sukker og søtt, slutte å røyke, slanke seg, shoppe mindre…listen er lang…

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med det du står i. Husk å ta vare på deg selv – for før du gjør det, har du ikke det ekstra du trenger for å ta vare på andre. Du vet hva sikkerhetsinfoen på fly er: ta oksygenmasken først på deg selv, så skal du hjelpe andre med det samme. Syntes det er et godt bilde på hvor viktig det er med egenomsorg. Det er ikke egoismne, og faktisk så står det i bøkenes bok, Bibelen, at du skal elske din neste SOM DEG SELV. 

 

1 kommentar
    1. Livet er komplisert, men vi er i det. Vi har alle et ansvar for vårt liv. Jeg tenker at du skriver meget godt Elise og belyser tankene dine i et godt lys. men jeg tenker ikke vemod på nyttårsaften. Jeg har sluttet å tenke på hva som kommer til å skje med det ene og det andre. Bekymringer fører ingenting godt med seg, for vi kan ikke gjøre noe med dem, fordi vi vet ingenting om hva neste dag bringer. Lev en dag om gangen og ta utfordringen når den kommer. Det har du bevist gang på gang at du mestrer. Bekymringer om hva som kommer gjør dagene tunge. Og jeg mener de er bortkastet. Planlegging er noe helt annet, det kan vi gjøre – men om planleggingen blir gjennomført vet vi heller ikke. Fordi morgendagen vet vi ingenting om. Glad i deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg