Presset for å få en vellykket jul, er stort..

Jeg har bare lyst til å ønske alle der ute en riktig god jul og et velsignet godt nytt år.

Det er favoritt høytiden min ♥


 

Men ord blir fattige innimellom, for hva er en god jul og et godt nytt år? Er en god jul bugnende bord med masse mat og drikke og et juletre med masse gaver under? Sammen med familien hvor det bare råder harmoni og glede? Og hva er et godt nytt år? Er det forfremmelse med høyere inntekt som igjen gjør at vi kjøper et større og nyere hus og større og nyere bil? Er det muligheten for å dra på enda mer ferier med enda mer luksus?

 

Eller finnes lykken i de små nære ting? 

Jeg har vært ute i god tid i år med julegaver. Ikke at jeg har så veldig mange å kjøpe til, men det skal gjøres og jeg legger sjelen min i gavene. Allikevel kan jeg kjenne på at jeg tenker når jeg går en tur i byen eller på kjøpesenteret: har hver enkelt fått nok? Kanskje jeg burde kjøpe litt mer til den eller den…

 På nyhetene viser de repotasjer med mennesker i vår egen verdens del – ja, bare et par timer unna med fly – som lever i stor fattigdom. Jeg så en pappa som syklet med guttungen sin på stangen 6 km hver vei for at han skulle få skolegang. De bodde på et rom med murvegger, men holdt motet oppe. Han gikk på snekker kurs og levde for drømmen om en gang få sitt eget hjem med møbler han hadde laget selv.

 

Ting får litt perspektiv, kjenner jeg, der jeg lurer på om alle mine kjære har fått nok gaver av meg. Jeg tror at et godt nytt år for denne pappaen vil være å fullføre snekker kurset og få jobb slik at han kan livnære seg og sin familie.

 På julaften i år er vi kun to – det blir en rolig og fredfull kveld, og jeg gleder meg til den – men på 1.juledag kommer sønnene mine – yngstemann med sin samboer. Det ser jeg veldig fram til – for det er ingen selvfølge. Rus har ofte gjort at julen ikke blir som planlagt. Og mange med meg har det slik. Det blir for tøft for den rusavhengige å møte familien. Det er lettere å ruse vekk de følelsene som nær familie frembringer, og heller utebli. Vel viten om at mammahjerte gråter – men forstår.

Presset her hjemme for å få en god jul, er stort. All reklame forteller om glede, gaver, mat, men vi vet, gjør vi ikke? at det er MANGE som lever over evne i desember – alt for at man ønsker å være med, ikke skille seg ut, når det gjelder alt det som man mener hører julen til.

 

Jeg tenker at det er viktig at vi ikke glemmer den sorg, nød og fortvilelse som er rundt oss – ikke bare en flytur unna – men i hver enkelt by i vårt eget land bak de fire veggene. Og jeg ønsker ikke å ta hverken julefreden og gleden fra noen, men kanskje bare minne oss om at julen er mer enn gaver og god mat. Så – igjen – jeg ønsker hver enkelt av dere en RIKTIG GOD JUL og ET VELSIGNET GODT NYTT ÅR. Jeg håper du har det bra, og at freden i hjerte er sterkere enn alle tingene – for det er jo ikke materielle ting som kan gjøre oss lykkelig, men indre fred og harmoni. Og du vet – det var bud om en stor GLEDE som hyrdene i Betlehem fikk vite om denne julenatten for så lenge siden. Og til slutt:

Bevar hjerte ditt fremfor alt det du tar vare på, for LIVET går ut fra det♥

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg