…mååål….

Sport og idrett, idrett og sport.

Sommer OL, vinter OL, VM, EM, NM, rulleski på sommeren, langrennski på vinteren., tour de franc, tour de ski, sport som lørdagsunderholdning, nyheter utsatt på grunn av sport..Ja, som du kanskje forstår er jeg ikke den største sports entusiasten, men jeg har stått på sidelinjen jeg og, og ropt “kom igjen” “mååål” “heia heia” Men det var da. I dag syntes jeg at det er for mye sport over alt, egentlig, men det er heldigvis MIN mening  🙂 

Jeg tenker på alle sportsutøvere og grener som får enormt med sponsor midler. Se bare på klærne deres når det er intervjuer, biler med reklame, og jeg har tenk innimellom at om bare en promille av alle sponsormidler kunne blitt gitt – ja, for eksempel til arbeidet vi driver med – nemlig forebygging blant ungdom som er i faresonen for å falle utenfor med rus og kriminalitet. EN promille – DET hadde vært mye, det.. 🙂

Kanskje du så oss på Go Morgen, Norge, sist onsdag? Det var så flott å fortelle om viktigheten av forebygging og at det faktisk har konkrete verdier og resultater, det vi gjør. Og for den enkelte pårørende kan det nok ikke beskrives hva det betyr å se endring i adferd etter at sønnen eller datteren har vært på en motivasjons tur. 

Og grunnen til at jeg sitter her og reflekterer over all denne sporten, er jo nettopp det at det er mange som også faller ut av idretten – inkludert min egen – og hva med dem? Om du mister interessen for idretten du var med i, hva fanger deg da opp? Jeg vet at det er mange som begynner med andre ting, men allikevel er det en gruppe barn og unge som faller utenfor…De søker også noe som er gøy, et sted med venner, et fellesskap, ungdom vil jo være med ungdom og gjøre ting i sammen.

Og fellesskapet de søker, vennene og spenningen de leter etter, finner de i et rus miljø…! Og alle vet at det er ihvertfall destruktivt, men si det til den som fant venner der og som fant spenningen han eller hun søkte – inntil det spennende er over og vennene har nok med seg selv – da er det ofte for sent, og skader man har påført seg selv, fysisk og psykisk, er en lang og hard prosess og ta tak i. 

Og det er her forebygging kommer inn i bildet, men DET kan du lese mer om HER  (siden er ikke 100% ferdig utarbeidet, bilder er ikke helt på plass, men du finner masse informativ informasjon)

 

Her er jeg, ganske så sliten etter en lang og innholdsrik onsdag, med Targo, alltid like hengiven 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg