Julefred og julefryd

Så er det denne tiden igjen. Midten av desember. Den tiden på året da det hyggelige blir enda hyggeligere. Det koselige blir enda koseligere. Gode venner blir enda godere. Nære familie bånd blir enda nærere. 

Men det triste blir tristere. Sorg blir sterkere. Det vanskelige blir vanskeligere. Savnet blir større. 

Uansett hva det er, blir det enten bedre eller værre i julen. 

Men sånn har det vel egentlig alltid vært, opp gjenom alle år til alle tider. Jeg tror bare man får sterkere påminnelser om det på grunn av alt hva det er av sosiale medier, reklame og magasiner, som ustanselig viser glade mennesker rundt et herlig matbord i et perfekt julepyntet hus. Familie, venner, barn, unge og eldre. Alltid glade. 

Men er det virkelig slik? Eller har man bare sånn innmari behov for å vise alle hvor glade vi er? 

Jeg elsker denne tiden på året. Jeg elsker å se på julefilmer på tv, hvor moralen er enkel: vær gode med hverandre og gode ting vil skje. Vær ærlig og ha gode motiver og det vil falle tilbake på deg selv. Jeg elsker å tenne lys og gjøre det lunt og hyggelig i hjemmet vårt. Jeg elsker å pakke inn gavene jeg skal gi til mine kjære. En pakke er ikke bare en pakke – innpakningen er halve gaven, pleier jeg å si.

Jeg eksker tradisjoner – som å bake lussekatter 13.des, pynte med både engler, julekrybbe og nisser. 

Jeg har mye glede i livet mitt, men jeg kan og kjenne på de følelsene som gjør meg tristere enn vanlig, og de følelsene som gjør meg gladere, fordi det er desember og jul. Sånn er livet, og livet er livet hele året. Det kan bare virke som livet er litt mer livet i desember – på godt og vondt. 

Julefreden er ikke noe man får på grunn av gode følelser. Heller ikke fordi huset er pyntet perfekt. Heller ikke på grunn av gode venner eller sterke familiebånd. Heller ikke på grunn av alle gaver. 

Så hvor finner vi den da, julefreden? Når det ikke er i omgivelsene, hvor er den da?

 

Du finner den i hjertet ditt. Som en gave. Den største gaven – fred i hjerte – uavhengig av alt..

#desember #jul #julefred #julepynt #relasjoner

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg