Jeg har fått svarene

Sterke historier i sanger ♥ Det fikk jeg og min eldste sønn oppleve på konsert i går. Gratis billetter av en oppmerksom venninne gav oss en flott opplevelse på selveste 1.mai, men også sterke inntrykk. Rusmisbrukeres historier omformulert i sanger med vakre melodier og arrangement. Tekstforfatteren hadde jobbet tett på misbrukere, kommet innpå livet deres, og laget sanger av det. 

Livet, ja, hva er det som gjør at en vokser opp i kjærlige omgivelser og en annen blir slått så kraftig av sin far som femåring med en beltespenne, at han måtte på sykehuset for å få fjernet den? Dette var en av de historiene som var blitt til en sang. Det gjorde inntrykk på meg. 

Hva er det som gjør at noen prøver hasj, mens en annen skyr det som pesten? Hva er det som gjør at en blir dradd mot rusens helvete, mens en annen ikke gjør det?

Marginene i livet er små. To brødre. Samme foreldre. Samme oppvekst. En rusavhengig, en ikke. Begge samme forutsetninger for å nå sine mål. Mine gutter, mine sønner – elsket over alt på jord.

Livet er bare livet, kanskje. Ikke alltid det finnes en forklaring, og ikke alltid man behøver noen forklaring. Det er som det er, og jeg, som mamma, har lett etter en forklaring, gått i meg selv, lett i omstendigheter – og på mange måter har jeg fått de svarene jeg trengte – men hva hjelper det? Det endrer ikke noe på det som har vært. Det er som det er.

Men det vil gå den riktige veien, det vet jeg nå, for med så mange talenter vet jeg han vil lykkes, og med så mange tøffe opplevelser i livet, kan man ikke annet enn å komme seg sterk ut av det ♥

#livet #relasjoner

 

2 kommentarer
    1. veldig flott skrevet. og du har ei flott venninne.
      et lite innspill: jeg tror at det har mye å si med mobbing, hvem man er med og hva man kommer borti. det er veldig fort gjort å velge den gale stien om man ikke har en venn som passer på deg eller en familie som har lært deg hvor farlig slike ting er. som du skrev så kan det skje at ene sønnen når langt og andre velger feil vei. det kan man ikke styre. man kan jo ikke velge hvem sønnen sine venner skal være. man må bare stole på at han kan ta de rette valgene. 🙂

    2. Cathrine Ruth: Hei og takk for innspill, og enig med deg. Det er så mange faktorer som spiller inn, og det er de små marginene som utgjør de store forskjellene. Mange ting må være til stede for at vi alle skal lykkes i livet <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg