Slutt på forventningspresset!

16. november er det julegate åpning. For tidlig, spør du meg, men jeg forstår jo at handelstanden gleder seg, for vi er der jo med en gang, glade og handle villige.

Jeg elsker julen, men jeg har også kjent på presset om at alt skal være så perfekt og vellykket. I fjor stod jeg i en gavebutikk og kjempet med tårene, redd for at noen skulle se meg. Presset ble for stort.

Helst skal vi ha flott dør krans som vi selv har laget av materialer vi selv har vært ute å plukket i skogen, mens vi nyter boller og kakao rundt et bål. Vi skal støpe våre egne lys og hogge vårt eget juletre. Lager du dine egen pølser i skinn du har vært hos slakteren og kjøpt, er det jo fantastisk, og har du på toppen av det egg fra dine egne frittgående høner, ja, da kan jo ikke julebaksten bli bedre. Alt dette er vel og bra, men det blir ikke en bedre og mer vellykket jul fordi om du har klart alt dette – samtidig som hverdagene går med jobb, familie og vanlige gjøremål.

I år skal jeg ikke la meg påvirke og presse av reklamen som forteller meg hva jeg MÅ, BØR og SKAL gjøre i den såkalte jule stria. For hvem bestemmer om det skal være en stri? Det som skal være en høytid til minne om Han som ble født i en stall og som skal være en tid med lys og glede, er blitt gjort om til en stri – av hvem?

Vi snakker om julebrød, julepølse, juleskinke, julesylte, julepålegg, julebrus, juleost, julesennep, juleklær, julestrømper (helst hjemmelaget) fylt med julegodt, julekalendere, julelys, juleservietter, juleblomst, julekort, julemusikk, julegaver osv.
Hvem er det egentlig som legger opp til at det skal være en stri?
Handelstanden, reklame i aviser og magasiner, tv – jeg legger skylden på dem. De forteller MEG hva JEG må gjøre for å få en vellykket jul med mine kjære.
Men heldigvis, det er jo helt opp til MEG SELV. 

Da jeg stod i gavebutikken i fjor med tårer som presset på, kjente jeg bare at nok er nok. Jeg tok grep og gjorde slutt på forventningspresset. For det forventnings presset var kun til meg selv – og når man vet hvor det kommer fra, kan man gjøre noe med det.

Jeg har noen få faste jule tradisjoner. Og det holder for meg. Jeg gjør det på min måte uten egenprodusert pølse med skinn fra slakteren og uten egg fra egne frittgående høner. Julebaksten blir kjempegod uansett. Kanskje jeg kjøper en dørkrans på nille – eller kanskje jeg lager den selv.

Jule treet blir hentet fram fra kjelleren for fjerde året på rad, og når det er ferdig pyntet, er det så vakkert med  hjemmelaget juletre pynt og mange små lys. Huset lukter av jul, og når jeg kan nyte hver dag i desember med de jeg er glad i, ja, DA er det bare jul ♥

Jeg elsker julen, men ikke riktig ennå. Nå er det høst, og den må først nytes…

 

#jul #høst #hjemmelaget #forventningspress

 

4 kommentarer
    1. Håper du får en fin jul i år og ikke føler på presset. Jeg kjenner meg igjen, men det er Viktig å gjøre det som er kos for oss og ikke andre<3 lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg