Leseglede..!

Jeg er nettopp ferdig med en bok, og når tårene triller, har forfatteren gjort en god jobb. En fantastisk formidlings evne som tok meg med inn i en gammel bokhandel, hvor brev veksling mellom to venninner fra fortiden var gjemt og kastet lys over gamle hemmeligheter. Jeg kunne virkelig kjenne atmosfæren og lukten av gamle bøker og den nye eierens kamp for å føre arven videre. 

Jeg skulle ønske at så mange flere så verdien av å lese. Jeg elsker å sitte på morgenene, før de andre står opp, å lese. Stille og rolig før dagen begynner med alt hva den måtte inneholde. Eller en pause midt på dagen – uten noen annen grunn enn at du er spent på neste kapittel. Det skaper en egen ro, det der, å lese. 

 

 

 Det jeg leser må alltid ha rot i virkeligheten, slik at jeg kan sette meg inn i handlingen. Og boken jeg nettopp er ferdig med, hadde det. Ja, den hadde så rot i virkeligheten, at jeg kunne se for meg meg selv med min egen lille butikk 🙂 (forøvrig en gammel drøm – som faktisk ble mer levende etter denne boken) Beskrivelsen av den gamle bokhandelen “Blåfugel Bøker” i boken “God natt, June”, var en bokhandel full av hemmeligheter, skjulte skatter, overraskelser, glede, sorg og kjærlighet – i nå fortid og nåtid. Og å lese og oppdage hvorfor fortiden er viktig for nåtiden, gir en også mange personlige oppdagelser for eget liv. Kanskje det er noe ved deg du ikke helt forstår, en side ved deg, eller noe du elsker å gjøre. Hvem har du det etter, hvorfor er du slik, hva kommer det av? Fortiden kan avdekke mye, å gi mange svar.

Uten drømmer blir livet tomt og flatt. Kanskje drømmene aldri blir noe av – men hvem bestemmer det, tro?

En gammel sang sier det slik i en setning: “om det er drøm, så la meg få drømme….”

Jeg har funnet ut at drømmer alltid vil vekke til live nye drømmer. 

Jeg har selvfølgelig vært  på biblioteket i dag. Det gir en egne ro å gå og kikke, sette seg med et bord med et magasin, kjenne på stillheten som faktisk er på biblioteket, finne en ny bok å låne med seg hjem, eller en film. Muligheten der er så mange, og jeg har i hvertfall opplevd flere ganger hvor behjelpelige de er med å få tak i den boken jeg ønsker om de ikke har den inne selv. Etter kort tid kommer det en sms som forteller meg at boken jeg venter på, er kommet. 

Verdien av det skrevne ord må vi aldri miste. Alle bøker på nett i verden kan aldri erstatte opplevelsen av å ha en bok i hendene, fysisk bla om eller legge den fra seg. Det er min mening, i hvertfall !! Jeg husker utrolig mange fine lese stunder med mine to gutter, da de var små. Med en gutt i hver arm krok, satt vi der og leste. Lese stundene var viktig og en rolig og fin avslutning på dagen ♥

Jeg kan til og med huske jeg leste for min søster da vi var mindre. “Da Per var ku” Jeg var så lei av den boken mange ganger, men jeg angrer ikke på alle de gangene jeg leste den 🙂 Ja ja, minner er uansett gode å ha…

Ønsker deg en strålende helg, og takk for at du stakk innom og LESTE bloggen min i dag.. 

#bok #bibliotek #helg #drømmer

1 kommentar
    1. Veldig enig Elise – holde og bla om. Så mange på stranda i Parga som hadde digitale bøker, nei nei tenkte jeg. Boka må være i mine hender. Har lest flere av bøkene på bildet ditt. Fantastisk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg