Får du noen ganger hvilt litt?

God ny helg på denne strålende fine sommer dagen. Jeg har ferie denne helgen. På en 20,19% stillingen har jeg fem feriedager i året, og tar altså tre av dem nå. Hvorfor jeg har så liten stilling kan du godt lese om her, om du har lyst. Det er ikke alltid slik at alle jobber “fult”, men av ulike årsaker er det mange som jobber lite.

Sommeren har inneholdt litt forskjellig så langt. Jeg er hjemmekjær, men setter stor pris på en ferietur. Og siden sommeren langt fra er slutt, gjenstår det enda et par turer – en til sørlandet og en annen til vestlandet.

I går hadde jeg en deilig lang sykkeltur. Vi hadde vært på farten et par timer i bilen, og det var deilig å komme hjem, skifte, ta musikk i ørene og sette seg på sykkelen – i dusk regnet. Jeg var ganske så sliten da jeg kom hjem – men på en god måte.

Når det å være sliten kjennes godt, ja, da har man gjort noe bra.

 

Jeg har gitt meg selv litt fri fra sosiale medier. To dager i uken er jeg ikke på facebook. Ikke fordi jeg var der urimelig mye, men fordi jeg er så sensitiv og bærer derfor med meg de mange intrykkene jeg får. Det er positive og negative inntrykk. Det er bilder, delte lenker av mange slag, statusoppdateringer, mennesker og dyr som lider, sykdom, urettferdighet, men selvfølgelig også mye hyggelig. Men for meg ble det måten å gjøre det på. Ta litt hensyn til seg selv, rett og slett. Kjenne på min egen grense for hva som er greit å ta til seg og ikke. Det er mye informasjon å ta inn over seg hele tiden. Nyheter på tv går jo hele døgnet, om man vil. Man klarer ikke å fordøye det reporteren sitter og leser opp, for mens hun det gjør, går det nyhetsvarsler nederst på skjermen om det ene vonde etter det andre. Avisene, nettet, radio gir oss informasjon hele tiden. Hjernen har egentlig aldri fri. Så kommer natten og man undrer seg over hvorfor man ikke får sove!

Det er jo ikke sikkert at du er en av dem som kjenner deg  igjen i dette, men jeg tror mange gjør det. Men det sitter kanskje litt langt inne å erkjenne at den sosiale media verdenen tar for mye plass. Når hviler vi? Når gir vi hjernen litt fri? Noen ganger er det godt å bare sitte å kikke på noe vakkert. I mitt tilfelle er det noen ganger noe så enkelt som blomstene mine på verandaen. La hjerte og sinn ta til seg noe fredfult, noe pent. Gi seg selv lov til å drømme litt. Om noe helt annet som ikke har med det man nettopp leste på nettet, eller hva en fb venn hadde vært med på, eller det vonde som gjør at så mange mennesker lider.

Det er lov å ta noen minutter å drømme om noe helt annet 

 

 

Da gjenstår det bare å ønske deg en god helg. Setter så pris på at nettopp DU stakk innom bloggen å leste i dag. Og kanskje du fikk lyst til å sette deg ned å ta fram den drømmen du har, men som du sjelden har tid til å drømme om? 

♥ ♥

 

#helse #livet  #ferie #sommer #bilder

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg