Varer ærlighet lengst…???

Tja, er jammen meg ikke helt sikker, faktisk!

En deilig uke på Kreta er tilbakelagt. Sol fra blå himmel – den er liksom ikke bare blå, men knallblå, og sola er liksom enda gulere enn her hjemme. Jada, jeg vet det er innbilning, men det føles sånn, da  Men ting kan fort snu og ikke bli som man tenker..

Det gjør sletts ikke vondt å starte hver dag på denne måten i en uke. Her satt jeg og filosoferte over livet, kikket på mine medturister, sendte et smil eller et nikk med et “gomorgen”, før mannen min kom tuslende..ikke helt i form..

 

Jeg trives veldig godt på denne øya. Jeg føler en ro her, og det er mye vakkert å se på i veikantene mens jeg gikk min morgen tur – om ikke hver dag, så ihvertfall to ganger 😉 – og da er det jo bare en fryd for øyet å se disse vakre her. Og jeg skulle gjerne hatt en hekk her hjemme med de vakre rosa blomstene.


 

Men til tross for sol, blå himmel og den deilige varmen, ble mannen min syk. Jeg visste at han “hanglet”. Det hadde vært mye psykisk press på han i det siste, og da vi måtte avlive vår kjære, gode Targo, tok han det veldig tungt. Alt ble for mye og toppen av den berømmelige kransekaken ble nådd.

Da han selv tredje morgenen sier at han må til legen, skjønte jeg alvoret. Og vår TUI reiseleder ringte for meg til legen de brukte, og forklarte situasjonen. Vi kom rett inn, rakk ikke og sette oss ned på venterommet en gang, og det var så utrolig godt å kjenne hvor godt ivaretatt han ble – for situasjonen var alvorlig.

Skjemaene til forsikringen vår ble fylt ut og vi gikk videre til apoteket for å hente medisiner. Så godt å se at allmenn tilstanden raskt bedret seg så fort han begynte på medikamentene. Glade og lykkelige for at vi hadde reiseforsikring, tok vi fatt på resten av ferien, og formen ble bedre og bedre. Så etter at vi var i Old Town, Chania, og blant annet kjøpte den skjønnheten du ser under her, var vi også lykkelige UVITNE om at forsikringen ikke skulle gjøre det enkelt..


“my new beauty”

 Etter at vi kom hjem, fylte vi ut skade skjemaet – på tro og ære. Men altså, vare ærlighet lengst?  

Jeg er oppdratt i at man ikke skal ljuge, og jeg har lært mine barn at man ikke skal ljuge, fordi ærlighet varer lengst – trodde jeg. Helt til tilbakemeldingen kom fra forsikringen. Akutt respirasjons problemer, dårlig pust, hovne ben som kan ha sammenheng med hjerte, og ulyder på begge lunger – den ene værre enn den andre – oppfylte ikke forsikringens villkår. Hadde jeg bare ikke vært så innmari ærlig og sagt at han til vanlig er medisinert. Det var altså ikke akutt, fordi han allerede hadde en diagnose. Jeg ringte straks tilbake, jeg var oppbrakt og holdt faktisk ikke min irritasjon tilbake – jeg er til vanlig ganske rolig og avbalansert – og spurte om ikke respirasjons problemer, hovne ben som kunne ha med hjerte å gjøre og ulyder på lungene var akutt? Det var som å snakke med en maskin – kanskje det var det jeg gjorde?  Og på spørsmålet mitt om hun virkelig mente at når de får regningen fra legen på Kreta, så sender de den til oss? Svaret var at siden vi ikke oppfylte villkårene, ble det slik, men kunne vi få en uttalelse fra behandlene lege på Kreta, skulle de se på saken en gang til.

Noe annet jeg undrer meg over er hvordan de så fort kunne svare å si at man ikke oppfylte villkårene, når hun allikevel spør etter en epikrise…? Jeg tror det gikk ca to timer fra jeg sendte skade skjemaet til jeg fikk svaret.

Helsen går foran alt, og vet du hva jeg allikevel er mest glad for? Jo, selvfølgelig at mannen min viser så fine tegn på bedring ♥ Men det er bittert å ha en falsk trygghet i ryggen som man betaler for hver måned.

Når jeg ser ut av vinduet nå er det lite som minner om sydens sol og varme. Men med senvakt i dag, og med en mann som viser så gode tegn på fremgang, er livet ganske godt ♥

 

Ønsker deg en strålende helg 🙂

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Heilt utrolig,nei det er viktig å ha dei rette forsikringane,det er faktisk noe vi også har sett i ettertid ) håper dere kan klage og att dere vinner,om ikke ville jeg jammen byttet forsikring

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg