Ta egne valg

Jeg smilte ikke like fint som solen gjør da jeg oppdaget at passet hans hadde gått ut. Han lå å hvilte, stakkars, med etterdønninger av feber dagen før.

Når han stod opp spurte jeg han om det var lenge siden han hadde sjekket passet..? Han ble jo ganske fortvilet, mannen min, og kikket på meg med litt panikk i øynene…Heldigvis har vi noe som heter nødpass, så til mandag blir det ordnet OG ny time blir bestilt til nytt pass – når vi kommer hjem 🙂 Man skal da mer ut å reise 

 

Noen ganger må man bare ta et valg. Ikke det valget alle andre mener du må ta, eller som kanskje virker opplagt å ta, men det som er riktig for deg. Det er ikke alltid like lett å følge hjerte, og man skal faktisk være litt tøff for å stå opp for seg selv.

Det fins så mange velmenende råd, men hva sier hjerte? Kan man stole på det og har det alltid rett?

Jeg har selv fått råd som der og da høres riktige og fornuftige ut, men allikevel kan jeg kjenne den følelsen inni meg som sier meg noe annet. Da blir det opp til meg hvem jeg skal høre på. Jeg sier ikke at råd fra venner, familie og hvem det skulle være, er feil, men jeg mener at den jeg og du til syvende og sist skal høre på, er vår egen indre stemme. 

Og som mamma, kjæreste, “svigermor”, datter, søster, tante, kollega, venninne, kan det være fort å glemme seg selv. For hvor er jeg og hvilken rolle har jeg i mitt eget liv? Jeg elsker mine kjære, og jeg går nok fort inn å tar ansvar for at alle skal ha det bra. Kanskje man noen ganger kan løsne litt opp på alt ansvar man kjenner på – og som man faktisk ikke behøver – for så å heller kjenne litt mer på seg selv? For det er vel en kjent ting at ved å være opptatt av alt annet, så skyver man seg selv i bakerste rekke? Mange gjør også dette bevisst fordi de ikke vil kjenne på sine egne følelser og ansvaret man har for seg selv, sin helse og sitt velvære. Det høres nesten litt fromt ut at man ikke har tid til seg selv fordi man er opptatt av alle andre, men hva med når det blir stille rundt en og vår egen indre stemme begynner å si noe om at “nå er det deg det gjelder?”

Kjenne på sitt eget hjerte – hva er riktig for meg akkurat i den eller den situasjonen – skal jeg høre på dem som vil mitt beste (?) eller ligger svaret hos meg selv? Om man bare våger, så har man svaret…og noen ganger – heldigvis – er det samsvar mellom gode råd og hjerte!

Og viktigheten av å ta vare på hjerte står faktisk i Bibelen.

Bevar ditt hjerte fremfor alt det du bevarer

for LIVET går ut fra det 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg