Ikke det sunneste valget, men like fult et valg

1. påske dag og påsken nærmer seg slutten for denne gangen. Bortsett fra at påskens egentlige innhold og budskap – lidelse, korsfestelse, død og oppstandelse – betyr mye for meg, har ikke været vært helt som jeg ønsket. Joda, solen har kommet og sagt “hei”, men den har ikke vært her lenge, og varmen har uteblitt. Men i den store sammenheng, er det en av de mindre viktige tingene. Våren er her, og varmen kommer mer og mer, nettopp fordi livet alltid går videre. Naturen følger naturens gang, sånn er det. 

Jeg stod opp ganske tidlig i dag, egentlig. Ikke fordi jeg så gjerne ville, men rett og slett fordi jeg våknet tidlig. Og noen ganger er det ganske godt å bare stå opp istedet for å prøve å sove videre. Etter gå turen med hunde, hvor vi ikke møtte hverken mennesker eller dyr så tidlig, satt jeg og leste en god stund, ryddet ut av oppvaskmaskinen og tok tjue minutter med rockeringen, så gjorde jeg meg ferdig på badet. Tankene tok meg – tanker som gjorde meg urolig. Og etterhvert som jeg skjønte at dette leder ikke til noe, tenkte jeg at jeg ikke skulle la hjerte mitt bli grepet av angst.

 

Jeg er vokst opp i et kristent hjem og har bevart min tro – og den er på mange måter sterkere i dag, fordi etter som livet går og man opplever mange ting i livet av det gode og vanskelige, har jeg gjort det valget det er og la troen vokse. Som så mange ting i livet, kan man velge det også.

I hvert fall, det at hjerte ikke skulle bli grepet av angst, er tatt ut fra noe som står i bibelen, og det er Jesus selv som sier at “la ikke hjerte bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg..” Enten du tro eller ikke, tenker jeg at det er mange ting som kan gi oss angst. Verden er blitt mindre trygg, mennesker lider, krig og død, forfølgelse av mange slag, sult og elendighet. Mennesker søker fred og trygghet – ikke bare en ytre fred og trygghet, men fred inni seg.

For meg, på badet i dag, ble det et valg jeg kunne ta om at jeg ikke skulle la hjerte bli grepet av angst. 

For uansett om man går rundt og er redd hele tiden eller ikke, så går livet alltid videre. Akkurat som våren følges av sommer og sommer følges av høst og høsten av vinter – så går livets ubønnhørlige syklus videre, med eller uten min angst – eller fred – og jeg velger det siste.♥

Men nå skal straks skoene på for en tur langs bryggen, med pause på Mc.Donald. Ikke det sunneste valget for middag i dag, men like fult et valg 

Lykke til med å finne din indre fred ♥

 #påskemorgen #påske #troogtvil

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg