Sjokolade og kaffe = godt vennskap

Mange ting i livet kan gi god helse, men hva har sjokolade med med det å gjøre? Bortsett fra at det er utrolig godt? Har den litt helsegevinster også? Tror det, men først..

 

Da jeg fikk vite at min beste venninne gjennom mange år, dessverre ikke kunne komme i bursdagen min som nærmer seg, ble jeg så skuffet at jeg sa til mannen min at det er ikke noe vits å feire den. Hun var like lei seg, men på grunn av et likt jubileum i nær familie, måtte hun velge den. 

Vi har kjent hverandre siden tjueårene, mens barna våres var babyer, ble skolebarn, og ungdommer med de utfordringene som fulgte, og videre til å bli voksne. Vi har delt oppturer og nedturer, vært på besøk hos hverandre, og gjort aktiviteter sammen. Siden jeg flyttet en del på grunn av jobben til min tidligere mann, hadde det vært lett og miste kontakten – fordi man kom til et nytt sted, ble kjent med nye folk, flyttet, og mistet kontakten. Men sånn har det ikke blitt med oss – og det kan jeg takke henne for. Har det vært mange mil mellom oss har hun ringt meg og spurt: passer det med en prat over en kopp kaffe og sjokolade? Og over lange perioder på grunn av avstanden, var det slik vi holdt vennskapet ved like.

Ekte vennskap vokser ikke på trær – det har jeg erfart.

Hun ringte meg for et par dager siden og spurte om vi var hjemme. Nå er det ca 25 mil mellom oss, men de skulle til Oslo om noen dager og ville legge veien om oss. For å feire dagen min. Selvfølgelig passet det. Jeg ble så glad og fikk masse energi bare ved tanken, og alt ble planlagt i hode mitt.

Det var så hyggelig å se både henne og mannen igjen, og det var første gang de skulle hilse på kjæresten min.

Og her er det sjokoladen kommer inn i bildet..

Først gav hun meg en Melkerull og sa noe om at den er som er et lite stykke Norge, og et symbol på at jeg faktisk har bodd på litt forskjellige steder, og at de hadde besøk oss på nesten hvert sted.

Så gav hun meg en Smil, og at den var et symbol på all glede og alle smil opp igjennom årene. Videre til lys sjokoklade som selvsagt var bilde på dager som hadde vært lette og enkle, og den mørke symbol på dager som hadde vært tunge og vanskelige.

Jeg fikk to symbolske gaver til, og jeg ble så rørt av dette sterke “gamle” vennskapet. Som har holdt gjennom så mye – selv om avstanden har vært mange mil. Som hun selv sier på sin vakre vestlands dialekt: “me kvile i gamalt venskap”

Og selvfølgelig, i skrivende stund, er det kaffe og smil jeg nyter her på verandaen i solen  


 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg