En ryddig økonomi gir god helse…eller?

Kjæresten min spurte meg her om dag om noen tips til å spare litt penger hver måned. Ikke et dumt spørsmål, syntes jeg. Sparing er aldri feil, uansett beløp. Vi snakket litt fram og tilbake om hvordan det kunne gjøres utifra budsjett hans – som av ulike grunner er litt stramt.

Han er glad i nyheter og er alltid oppdatert på hva som skjer og kjøper VG hver dag – som faktisk koster 25 kr, og 35 kr lørdag og søndag. Ok, sa jeg, sjekk hvor mye du bruker på VG i uken og gang det med 4 uker. Han ble helt sjokkert… nesten 800 kr på VG i en måned..!!

Så det var altså mitt lille sparetips 🙂 og du vet,”mange bekker små, gjør en stor Å”  eller, en krone her og en krone der.. 

For meg er det viktig å ha kontroll på økonomien – det gir meg en slags trygghet og hele tiden vite hva jeg har og hva jeg kan disponere. Sånn har jeg nok alltid vært. Jeg husker da jeg var ferdig med ungdom skolen. Jeg var skoletrøtt – nei, det var ikke helt riktig –  jeg ikke hadde selvtillit nok til å begynne på videregående, fordi matte var mitt svakeste fag, og jeg visste jo at matte på videregående ikke var noe enklere enn på ungdomskolen. Alternativet var ikke og ikke gjøre noe, så jeg jobbet som praktikant hos en lærer familie med to små barn. Hoved jobben var selvsagt å ta seg av barna, men også litt forefallent husarbeid. For dette fikk jeg 1800.- i måneden. Det var faktisk ganske godt betalt den gangen for ca 35 år siden (hjeeelp som tiden går) 

Jeg lånte 4000.- av min kjære pappa for å kjøpe meg en moped for å komme meg fram og tilbake til denne familien, og jeg skulle betale han tilbake 500.- hver måned.

Det var faktisk med stolthet jeg gav han 500 lappen hver måned helt til lånet var tilbake betalt. Rart å tenke tilbake på i dag, men jeg tror at begynnelsen til ønsket om en ryddig økonomi, begynte her.  

 

Sparing er ofte en nedprioritert post i private budsjett, og det er veldig dumt, fordi en liten buffer mot uforutsette ting, er utrolig god å ha. Og det skal så lite til for å bygge seg opp en. Og pengene går jo hver måned uansett, så hvorfor ikke spare litt? 

Jeg syntes det er interssant å se på “Luksusfellen” på Tv3. Så mange skjebner på grunn av sløsing med pengene, så mange som blir fysisk syke, mister nattesøvnen, som sliter i forholdet de eventuelt er i, som lar det gå ut over familie og venner fordi de låner og ikke betaler tilbake…God helse henger også sammen med orden i økonomien, med det er for dumt når “rike” folk sier at pengene ikke betyr noe. Klart det gjør, spør dem som har lite..! Penger gjør livet enklere på enkelte områder, men de er ikke veien til lykke – og det tenker jeg er viktig å ha fokus på!

Lykke er ikke å ha overflod, men å ha nok

 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg