Tabletter, bivirkninger og atter bivirkninger..!

Å sove godt om nettene er ikke lengre en selvfølge. Er det alderen, tro? Eller er det at ettersom tiden går får man litt mer å tenke på, ta stilling til, fundere over, beslutninger som skal tas, ting å forholde seg til..you name it!! Det kommer gjerne på nettene..!

Så da jeg spurte legen min om noe å sove på, fikk jeg det. Sover jeg som et barn nå? Nei, gjør nok ikke det. For det første må jeg jo planlegge når jeg skal legge meg. Ok, kanskje halv ellve en kveld, så da må jeg ta pillen ca en time før. På denne timen blir jeg trøttere og trøttere – naturlig nok – så om jeg holder ut denne timen, kommer jeg meg inn i sengen og sovner – om ikke på sekundet, så på minuttet. Så sover jeg en fire fem timer, før resten av natten består av en tilstand av å drømme de merkligste ting.

Så har jeg vært hos nevrolog fordi jeg har hatt mere hodepine enn vanlig de siste månedene, og siden jeg aldri hadde vært hos en slik og fått utredet hodepinene som jeg har hatt i veldig mange år, syntes både jeg og legen at det kunne være greit.

Jeg gikk fra nevrologen oppmuntret og glad, fordi min hodepine heldigvis ikke er noe annet enn migrene – som er ille nok. Så da var det bare å hent nye uprøvde migrene medisiner. Og et par dager etterpå fikk jeg bekreftet at disse funket bra, selv om hele meg hadde en “uggen” følelse i kroppen. Men man må jo regne fordelene og ulempene opp mot hverandre.

Så var det dette med bivirkninger, da, fordi jeg fortsatte min grubling på hvorfor jeg skulle ha så mye mer hodepine enn før. Jeg gikk virkelig i meg selv, for veldig ofte er det jo ting man selv kan gjøre noe med for å bedre situasjonene. 

Ok – mer hodepine enn vanlig vil si oftere inntak av migrenemedisiner. Dårlig nattesøvn MED sovetabletter – jeg begynte å bli frustrert over det her. Så jeg  tok fram vedlegget som lå i pakningen til sovetablettene og begynte å lese. 

Sovetablettene som legen anbefalte meg som det beste alternativet kan gi meg bivirkninger som depresjon, vektøkning, søvnighet (!) HODEPINE og UNORMALE DRØMMER. (Dette er bare noen av de vanlige og mindre vanlige bivirkningene) 

Så altså – mine sovetabletter er egentlig til en annen pasientgruppe, men siden en av bivirkningene er søvnighet, får jeg dem, som legens beste alternativ, selv om unormale drømmer holder meg våken halve natten, og en hyppigere hodepine som igjen gjør sitt til at jeg må ta oftere migrenemedisin, som igjen gjør meg “uggen” ( i mangel av et bedre ord) en god stund etter inntaket.

Dilemmaet er altså at jeg tar en tablett for å sovne – hvilket jeg gjør med den bivirkningen at jeg har unormale drømmer halve natten, som igjen gjør sitt til at jeg sletts ikke føler meg uthvilt og i form, og jeg får hyppigere hodepine som en følge av sovetabletten…ja ja, hva skal man si og konkludere med?

Kanskje at den perfekte pillen ikke finnes på noen som helst måte..? en ting er i hvertfall sikkert: jeg ønsker ikke å ta en pille som skal hjelpe mot en ting, men som gir mer av en annen ting, som igjen gjør at jeg må ta mer av noe annet for at det skal hjelpe mot det første…! Så det så!!

 

2 kommentarer
    1. Kjenner ting igjen av det du skriver til mine barn. Min sovemedisin var å løse kryssord og da fikk jeg sove. Og jeg vet at persille hjelper mot hodepine. Mine barn forteller meg om rare drømmer av sovemedisin de tar. idag har jeg ingen problemer å få sove. Men jeg skal be for deg. det er jo synd du skal få alle disse bivirkningene av noe medisin du må ta. hilsen Mona Anita

    2. mona anita eriksen: Det er mange gode “kjerringråd”, og ett av dem er rå honning og himalaya salt. Naturen er jo egentlig et flott apotek i seg selv, og persille er sikkert også blant det som kan hjelpe. Bønn er også et veldig bra middel, så det setter jeg pris på 🙂 Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg