Roen i det ufullkomne

I dag laget jeg mandelmakroner, men fordi jeg ikke hadde malt mandlene godt nok, ble de mislykket, og dermed legger jeg selvsagt ikke noe bilde ut på verken fb eller insta 🙂 Og sånn er det vel med de fleste av oss – vi ønsker å vise fram det som er vellykket. Som vellykket bakst, glade mennesker, stemningsfulle øyeblikk, vakkert interiør osv. Men jeg leste en overskrift på et blad da jeg satt på et venterom her om dagen:

Roen finnes i det ufullkomne.

Kjæresten min, som smakte på makronene, sa jeg ikke måtte kaste dem fordi han syntes de var så gode. Ufullkomne og, i mine øyne, mislykket, men gode for han, for han så ikke på formen, og visste vel egentlig ikke hvordan de skulle se ut, men uten fordommer og med ett åpent sinn, var de mislykkede makronene mine gode for han 🙂

Roen finnes i det ufullkomne.

Jeg begynte å “tygge” på den setningen, og neste spørsmål blir selvfølgelig hva er ufullkomment og hva er fullkommet? Det går an å oppleve noe fullkomment i det ufullkomne, og motsatt, men hvem har det riktige svaret?

Det er vel rett og slett et definisjons spørsmål. 

Noen syntes kobber er penest nypusset og blank – andre syntes kobber er penest med patina. Den som har mest jobb her, er jo den som stadig må pusse kobberet for at det skal holde seg blankt. De som syntes det er penest med patina, slipper å pusse og gni for å holde kobberet blankt, og har dermed mindre jobb. Men det er jo et spørsmål om hva man liker best..

Vi mennesker er  opptatt av å ha en pen fasade, og det er ikke noe galt i det. Men ved å snakke sant om livet – med alt hva det inneholder – av glede og sorg – frigjør man noe i seg selv, tror jeg. Det er slitsomt å stadig må pusse kobberet – eller fasaden, om du vil –  for å holde det blankt og fint når patina kan være så vakkert..

 Kanskje skuldrene er litt lavere om man finner roen i det som ikke er så fullkomment – hva nå det er..? Alt jeg vet er at jeg er glad i patina ♥

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg