Tør vi å la hverandre si hva vi føler og tenker?

Hva gjør deg glad og hva gjør deg trist? Er du bevisst på det? 

Jeg tror det er kjempeviktig. Ta litt mer kontroll over eget liv er bare en grad av nødvendighet for å være tilfreds, harmonisk og i vater med seg selv.

En lang periode i livet mitt var jeg langt nede psykisk. Jeg var utslitt etter å kjempe, prøve å få det til. Jeg søkte ut i lange gå turer med musikk i ørene. Trailere og biler kom i full fart. Jeg stod å kikket på trafikken. Jeg så traileren komme og tenkte “hopp”, så vil alt være over..

Det er mange ting i omstendighetene man kunne tenke seg å forandre. Det kan være en relasjon du ikke trives i lengre – det kan være både venner, familie, jobb og andre ting. Hvor mange har sikkert irritert seg over en kollega, eller vært i et vennskap som ikke gir noe lengre, ja, til og med i familie relasjoner kan man kjenne seg tom og utladet.

Men kan man forandre andre? Får man gjort noe med omstendighetene slik at JEG får det bedre?

Nei, det fungerer ikke slik. Jeg får ikke gjort noe med omstendighetene, men jeg kan gjøre noe med MEG SELV.. 

Jeg hoppet ikke den dagen for noen år tilbake, men da traileren passerte meg i full fart skjønte jeg hvor langt nede jeg var. Det gikk opp for meg at jeg får ikke forandret omstendighetene, forandringen måtte begynne med meg selv. Og en prosess begynte..

Hvor viktig er det ikke i alle situasjoner å gå inn i seg selv og kjenne etter hva hjerte sier – tørre å stole på hva jeg kjenner.

 Tør vi å la hverandre si hva vi tenker? Enten det er jobb relatert, familiært, vennskap eller andre ting. Og hvordan er det å være den som sier i fra om mottakeren ignorerer, ler hånlig og eventuelt avviser både det du sier og føler? Og – i tilfelle det er slik – hva er det som gjør at mottakeren reagerer slik? Det må kanskje en psykolog gi svar på, men en ting vet jeg: Fakta kan man diskutere, men følelser må respekteres. Kanskje man faktisk ikke oppnår noen ting ved å si i fra – uansett hva det gjelder og uansett hvem det er til  – men man gjorde det for sin egen del – og DET er like viktig..

Lykke til med å lage gode relasjoner – enten nye eller fornye gamle..!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg