Hvilken rolle har hun i livet mitt, egentlig?

 

 Jeg har alltid ment om meg selv at jeg er flink til å nyte øyeblikket her og nå, men da vi satt her hjemme å pratet en morgen, var jeg allerede langt fram i tid. Mannen min ser på meg og spør med et smil om munnen: “kan vi ta dagen i dag først?”

Dagene og ukene flyr, men tiden er jo den samme. Ikke går den hverken fortere eller senere enn før, men allikevel føler jeg den går fortere nå enn dag jeg var mye yngre og hadde to små aktive gutter. 

Kanskje det har med alderen å gjøre? Neste år bikker jeg inn i ett nytt tiår, og man blir minnet om at tiden går – man blir eldre – uansett hva som skjer rundt deg. 

Men tiden går jo heldigvis ikke bare, den kommer også, og det vil jo si at tiden er NÅ. Så er det opp til oss hva vi gjør med den..! Jeg tror at det man angrer til slutt, må være de sjansene vi ikke tok.   

Men ved å ta noen sjanser, vil også kritikken komme. Den kommer fra de som ikke tar noen sjanser selv. Den kommer fra de som irriterer seg over at du tok noen skritt i livet ditt, mens de selv står på stedet hvil. 

I løpet av alles liv tror jeg det er naturlig å oppleve både brutte og nye relasjoner. Brutte relasjoner kan være vonde å oppleve, men ikke bare vondt. Det kan rett og slett være nødvendig. Og svært ofte følger det nye relasjoner i kjølvannet av brutte. Jeg har møtt mange nye vakre mennesker på min vei, gjennom brudd med gamle, og jeg har opplevd at gamle relasjoner har blitt sterkere.

Og brutte relasjoner kan jo være så mangt. Alt fra samlivsbrudd, til vennskaps brudd, bryte med gammel jobb, for så å ta fatt på noe nytt – og lignende.

Så hvilken rolle spiller vi i hverandres liv? Og hvor lenge gjør vi det? Jeg er mamma til to voksne gutter. Min oppdrager rolle er for lengst over, så hvilken rolle spiller jeg i deres liv?

Min mor nærmer seg åtti, hennes oppdrager rolle overfor meg var over for svært mange år siden, så hvilken rolle spiller hun i livet mitt i dag?

Å vise barna våre respekt og tillit er vel det viktigste vi som foreldre kan gjøre når vår oppdrager rolle er over, og klarer vi det, tror jeg grunnlaget er lagt for gode relasjoner med våre barn i mange år ♥ 

Med disse refleksjoner over livets mange realiteter, vil jeg ønske deg alt godt for dagen og alle dager..!

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg