God nok for Gud??

Det er utrolig mye som kan gjenom tankene når jeg er på spinning. Foruten instruktørens “kom igjen”, “målet i sikte”, “litt til, nå”, og den høye musikken, er det også spinning i tankene 🙂 

Jeg tenker hele tiden at jeg kan sykle litt tyngre, litt fortere – det er sjeldent jeg sier at det er bra nok eller at i dag gav jeg alt, med et klapp på egen skulder. Det må jeg faktisk bli flinkere til, kjenner jeg 🙂

Er det ikke litt sånn i livet generelt, da, at man hele tiden tenker at jeg kan gjøre mer, trene mer, spise sunnere,  gå oftere tur, uten at man faktisk sier: “det er bra nok”? Er jeg – eller du – aldri god nok i det vi gjør?

Brennpunkt på NRK tirsdag kveld minnet meg på hvordan følelsen av at man ikke er god nok, kan ødelegge mennesker. Jeg tenker på oppriktige ærlige mennesker som stadig får høre at man må gi mer penger til virksomheten som i dette tilfellet var Visjon Norge. Mennesker som er syke, som er uføretrygdet, som sliter i livet, som har det tungt og vanskelig..som hører kveld etter kveld på tv at Herren velsigner en glad giver. 

Jeg syntes det er tragisk at man legger byrder på mennesker ved å fortelle dem at bare du gir mer, så velsigner Herren. Folk som i sin oppriktighet tror at bare jeg gir så blir jeg velsignet i form av f.eks helbredelse. Og når de gir av det lille de har av trygd og pensjon, og ikke opplever helbredelse, ja, da må det vel være fordi de har gitt for lite..

Om frukten av arbeidet mitt er “skadeskutte fugler” hadde jeg gått i tenkeboksen for å finne ut hva jeg gjorde galt, ikke begynt å forsvare meg selv, men heller hatt litt ydmykhet.

Det står faktisk i bøkenes bok at “på frukten skal treet kjennes”. Og det betyr vel at om frukten er god, ja, da er det et godt, friskt og sunt tre..? Ser du metaforen? 

Jeg håper at frukten av livet og arbeidet mitt, er glede fred og harmoni. At mennesker jeg omgås, føler seg vel sammen med meg, er trygge, blir oppmuntret og glade♥

Og sånn er det sikkert de aller fleste vil det skal være!!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg