I dag har jeg brukt et rusmiddel..

I dag har jeg brukt et rusmiddel – et lovlig rusmiddel – heldigvis – det hadde vært rart om det ikke var slik.

Jeg har brukt endorfiner – kroppens eget lykkehormon – eller kroppens eget rusmiddel, om du vil. 

 Jeg har aktivisert lykkehormonet selv, og det har bare vært på grunn av små ting.

 Jeg har ikke vunnet kjempepotten i lotto – selv om det hadde vært gøy og sikkert utløst veldig mange lykkehormoner – og jeg har ikke anskaffet meg noe stort, som ny bil, nytt hus eller noe annet stort.

Neida, jeg har bare mottatt hjelp, jeg har vært til hjelp og jeg har gått en lang tur med deilig musikk i ørene.

Hm – det var ikke mye å rope hurra for, sier du kanskje, men poenget mitt er jo såre enkelt…: Det skal lite til for å gjøre meg glad, og det skal lite til for at kroppens eget lykke hormon – endorfiner – blir aktivisert. Tenk så fantastisk. Jeg kan altså ta i bruk kroppens eget lykke hormon, for det er der, men det må aktiviseres!!

Om jeg er sliten og lei en dag – noe alle kan være innimellom – kanskje legge meg til på sofaen og vente på at noe positivt skal skje, ja, da er nok sjansen ganske liten forat endorfinene blir utløst, MEN jeg kan aktivisere det selv. På hvilken måte da? spør du kanskje..

Det er faktisk ikke noe hokus pokus, for når jeg ser på meg selv i dag, det overskuddet jeg fikk av å være til hjelp, det at jeg selv fikk hjelp i en situasjon (ikke en alvorlig situasjon, men allikevel) av et hyggelig menneske,  jeg gikk en lang rask tur med musikk i ørene – OG kjæresten som varmet opp rester av blåbærpai etter middag (som forøvrig også bestod av rester) – ja, da forstod jeg at jeg selv må og kan gjøre meg glad.

Kjenne lykke i små ting..!

Nå har jeg lyst til å legge til at jeg har stor respekt for de som sliter med depresjoner av ulike slag og grunner, men oppmuntring i dag er enkel: gjør noe som gjør deg glad, stort eller lite, og det beste er at det kan være den enkleste lille ting 🙂

 frahjerte

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg