Hva er lykke?

Er det bare tomt og svulstig å si at det ikke er ytre omstendigheter som gjør meg lykkelig?

Kan en tur med hunden i skogen, mens jeg plukker med meg en bukett liljekonvaller gi meg lykkefølelse? Er det bare en fet bankkonto som kan gjøre meg lykkelig, eller kan en kanne med kaffe tatt med hjemme ifra og nytes på en benk i parken, gi meg lykkefølelse?

Kan en billig restplass til syden gjøre meg lykkelig, eller må det være en tur fra øverste hylle til de mest hotte stedene for at lykkefølelse skal komme?

 Hmm.. jeg kan selvfølgelig bare svare for meg selv, og du kan bare svare for deg. MEN jeg vet – med hånden på hjerte – at jeg er lykkelig i de små ting. En selvplukket bukett med liljekonvaller gjør meg lykkelig, og den lykkefølelsen blir delt, og blir dermed dobbel så stor, når jeg kommer hjem, setter den på bordet, og samboeren min oppdager den 🙂  

Jeg tror, og vet, at vi altfor ofte tror at lykken ligger i ting. Ja da, jeg blir lykkelig jeg og av å kjøpe meg ting, men lykken i livet mitt ligger tross alt ikke der. MIN lykke ligger i mitt INDRE, og når den ligger der, kan jo omstendighetene være så omskiftende de bare vil – for det er de jo for oss alle uansett. Jeg vet også at det sikkert er mange meninger om hva som gir lykke og ikke, fordi det nettopp er mange ytre omstendigheter som styrer hvor lykkelig vi er. Sykdom, store psykiske påkjenninger, altfor dårlig økonomi, arbeidsløshet, dårlige relasjoner, rus relaterte situasjoner osv er ikke faktorer som er med på å gjøre deg og meg lykkelige, men om vi kan finne lykken inni oss, tror jeg at alt som påvirker oss negativt, ikke er det som styrer livet vårt. Det er det indre som skal og bør gjøre det. Men hvordan komme dit? Jeg tror ikke det er noe fasit svar på det. Det er en prosess som må foregå i hver enkelt, som det har gjort for meg. Og nå er den den indre freden, den indre lykken, som styrer meg. Og jeg har erfart at når det er slik, så kan de ytre påkjenningene komme, fordi jeg er sterkere når lykken, eller styrken i livet, sitter inni meg og ikke rundt meg ♥

Men så er jeg også så heldig da, at jeg har en del bonuser i livet mitt som også gjør meg lykkelig – som f.eks kjæreste min som har hjulpet meg mye med denne prosessen, mine to sønner som gir meg så mye på hver sin måte, hunden vår, og gode trygge venner. 

Håper du også vet hvor du finner lykken – og om ikke, ønsker jeg deg lykke til på veien dit ♥

 

 

2 kommentarer
    1. 🌼 Nydelig skrevet fra et nydelig hjerte. Lykke blir akkurat det – evne å være fornøyd med livet sitt, et liv man skaper, og fyller, i relasjon med andre. Og, evne å foreta justeringer der man kan, når man ikke er helt tilfreds 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg